جاسوس‌های آمریکایی در کاخ الیزه
گروه جهان: سایت ویکی‌لیکس اواخر سه‌شنبه مورخ ۲ تیر ماه اسنادی منتشر کرد که می‌گوید آژانس امنیت ملی آمریکا از سه نفر از روسای جمهور فرانسه جاسوسی کرده است. روزنامه فرانسوی «لیبراسیون» و سایت خبری «مدیا‌پارت» اعلام کرده‌اند که هنوز نمی‌توان صحت این اسناد را تایید کرد اما در عین حال تصریح کرده‌اند که آژانس امنیت ملی آمریکا از سه رئیس‌جمهوری فرانسه دست‌کم از سال ۲۰۰۶ تا ۲۲ می‌۲۰۱۲، چند روز پیش از آنکه فرانسوا اولاند جانشین نیکولا سارکوزی شود، جاسوسی ‌کرده است. «کریستین رافنسون»، سخنگوی ویکی‌لیکس، به آسیوشیتدپرس می‌گوید اطمینان دارد که این اسناد موثق هستند.

او می‌گوید عملکرد گذشته ویکی‌لیکس هم نشان می‌دهد که اسناد منتشر شده، درست هستند. ویکی‌لیکس در وب سایت خود به مواردی از جاسوسی از روسای جمهور فرانسه در فاصله ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۲ اشاره کرده است که شامل انتصاب‌ها در سازمان ملل، فرآیند صلح خاورمیانه و حل و فصل بحران منطقه یورو می‌شود. اسناد مذکور نشان می‌دهد که آژانس امنیت ملی آمریکا به جاسوسی از رئیس‌جمهوری کنونی فرانسه، فرانسوا اولاند و دو رئیس‌جمهور پیش از او، نیکولا سارکوزی و ژاک شیراک متهم شده است. با این حال، به گزارش دویچه وله، شورای امنیت ملی کاخ سفید در واکنش به این گزارش تنها تاکید کرد فرانسوا اولاند «زیر نظر نبوده است.» سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید سه‌شنبه شب در واشنگتن به خبرگزاری فرانسه گفت: «ارتباطات رئیس‌جمهوری اولاند هدف ما نیست و هدف ما نیز قرار نخواهد گرفت.» همزمان وزارت خارجه فرانسه سفیر آمریکا در این کشور را احضار کرد و از او خواستار توضیح شد. «کلودین- ریپر لاندلر»، یکی از سخنگویان ارشد فرانسوا اولاند سه‌شنبه اعلام کرد که اولاند «شورای دفاعی را تشکیل می‌دهد تا ماهیت اطلاعات گزارش شده در رسانه‌ها را بررسی کرده تا به نتیجه‌ای مشخص برسد.»

عملکرد این شورا همچون شورای امنیت ملی ایالات‌متحده است. تا لحظه تنظیم این گزارش هنوز اظهارنظری از ژاک شیراک دیده نشده است. آسوشیتدپرس به نقل از یکی از دستیاران نیکولا سارکوزی می‌گوید رئیس‌جمهوری این روش‌ها را نامناسب می‌داند آن هم از سوی یک متحد. این دستیار به شرط فاش نشدن نام با آسوشیتدپرس گفت‌وگو می‌کرد. پیش از این ادوارد اسنودن در سال ۲۰۱۳ فاش کرده بود که آژانس امنیت ملی آمریکا از مرکل صدراعظم آلمان هم جاسوسی کرده بود. اسنادی که توسط سایت ویکی‌لیکس منتشر شده از جمله شامل متن یک گفت‌وگوی تلفنی است که آژانس امنیت ملی آمریکا ماه مارس سال ۲۰۱۰ از تماس سفارت فرانسه در واشنگتن با یک مشاور رئیس‌جمهور وقت فرانسه، نیکولا سارکوزی ضبط کرده است.

موضوع این تماس تلفنی «تلاش فرانسوی‌ها برای دستیابی به یک توافق ضدجاسوسی با آمریکا» بوده است. آن‌زمان فرانسوی‌ها خواستار توافقی بودند که تضمین کند آنها دیگر توسط سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا جاسوسی نمی‌شوند. این توافق البته هیچ‌گاه حاصل نشد. نیویورک‌تایمز می‌نویسد سال گذشته اولاند به واشنگتن سفر کرد تا نگرانی‌های خود را از جاسوسی‌های آژانس امنیت ملی آمریکا به مقام‌های کاخ سفید ابراز کند. موضوع توافق ضدجاسوسی با آمریکا بار دیگر در این دیدار مطرح شد اما راه به جایی نبرد. با این حال، نیویورک‌تایمز به نقل از سخنگوی ویکی‌لیکس می‌نویسد که رسانه‌های فرانسوی «در آینده نزدیک شاهد افشاگری‌های بیشتری خواهند بود».