خداحافظی بانوی چشم آبی از قدرت
گاردین: «هله تورنینگ اشمیت»، نخستین نخست‌وزیر زن دانمارک پس از اینکه شکست سنگینی از راستگرایان افراطی خورد، به‌عنوان دبیرکل حزب از سمت خود استعفا داد. تورنینگ اشمیت می‌گوید پس از شکست در برابر راستگراها در انتخابات عمومی، از سمت نخست‌وزیر استعفا می‌دهد و از دبیرکلی حزب کناره‌گیری می‌کند. او رهبر حزب سوسیال دموکرات دانمارک بوده است و او اولین نخست‌وزیری است که در بین کشورهای اروپایی رقابت را به راستگراهای افراطی واگذار می‌کند. او در سخنرانی استعفای خود گفت: «مسوولیت دانمارک با من بوده است و هر اتفاقی که رخ داده مسوولیت آن را می‌پذیرم...پای تصمیم‌هایی که گرفته‌ام، ایستاده‌ام و باید بگویم که من نخستین نخست‌وزیر زن دانمارک بوده‌ام، اما آخرین‌شان نخواهم بود.» حضور قوی راست‌افراطی‌ها، زنگ خطر را در اتحادیه اروپا به صدا درآورده است. این گروه‌ها از اساس با اتحادیه اروپا مشکل دارند و ممکن است این پیروزی قوت قلبی برای سایر راست افراطی‌ها در اروپا شود.

پس از پیروزی حزب دیوید کامرون که حزب وی نیز جزو احزاب محافظه‌کار به حساب می‌آید، اروپا شاهد یک چرخش سیاسی آشکار است. این حزب نیز همچون احزاب راست افراطی، خواستار خروج از اتحادیه اروپاست. پیش از این بریتانیا اعلام کرده بود که در سال ۲۰۱۷، در این‌باره یک همه‌پرسی برگزار خواهد کرد و مردم این کشور تصمیم خواهند گرفت که در اتحادیه اروپا باقی بمانند یا نه.

فنلاند و نروژ نیز پیش از دانمارک شاهد حضور راست افراطی‌ها در داخل دولت بوده‌اند. حالا با پیروزی حزب «حزب مردم دانمارک» که یک حزب راست افراطی است، اتحادیه اروپا ممکن است با چالش‌های فراوانی برای بقا روبه‌رو شود. رهبر حزب مردم دانمارک نیز در اولین سخنرانی خود پس از پیروزی حزبش اعلام کرد درهای دانمارک را به روی خارجی‌ها خواهد بست و قوانین مهاجرت را از نو خواهد نوشت. حزب راست افراطی، یکی از احزاب مهم ضدمهاجرتی در اتحادیه اروپاست. جهش خیره‌کننده این حزب در انتخابات پارلمانی دانمارک موجب شده است که این حزب با ۲۱ درصد آرا، ۳۷ کرسی از ۱۷۹ کرسی این کشور را از آن خود کند. لیبرال‌ها نیز به رهبری «لاری روکه راسموسن»، نخست‌وزیر پیشین دانمارک با ۲۰ درصد آرا، در رده سوم احزاب قرار گرفته‌اند. گفته می‌شد که این حزب بسیار امیدوار بوده تا پیروزی قاطعی در انتخابات پارلمانی دانمارک به دست آورد؛ اما با رای حاصله، او شکست سنگینی ازحزب راست افراطی خورده است. این دو حزب هرچند که در انتخابات ائتلاف کرده بودند تا سوسیالیست‌ها را شکست دهند، اما حالا حزب لیبرال راسموسن در زیر حزبی قرار گرفته است که قرار بوده تنها یک عضو ائتلافی کوچک از دولت راسموسن باشد. به دنبال شمارش همه آرای انتخابات روز پنج‌شنبه در داخل دانمارک حزب راست میانه‌رو توانست ۹۰‌کرسی را در پارلمان کسب کند و در مقال حزب چپ میانه‌روی تورنینگ اشمیت که به اشتباه فکر می‌کرد تقویت وضعیت اقتصادی باعث پیروزی‌اش در انتخابات می‌شود، توانست ۸۵ کرسی کسب کند. حزب راستگرای مردم دانمارک که دومین حزب بزرگ پس از حزب سوسیال دموکرات تورنینگ اشمیت است، در دولت قبلی از لیبرال‌ها حمایت می‌کرد و در انتخابات اخیر نیز این حزب راست میانه‌رو به رهبری راسموسن به لطف پشتیبانی لیبرال‌ها و راست افراطی‌ها بود که توانست اکثریت آرا را به دست بیاورد. راسموسن به حامیانش در پارلمان گفت: «امشب ما فرصتی پیدا کرده‌ایم تا رهبری را در دانمارک به دست بگیریم.»

گفته می‌شود، به‌رغم اینکه حزب مردم دانمارک بیشتر از حزب راسموسن کرسی پارلمانی به دست آورده است، دبیر کل این حزب، یعنی «کریستین تورستن دال» قصد ندارد در دولت حضور داشته باشد و به‌احتمال زیاد راسموسن دولت تشکیل خواهد داد.