رفقای حزبی علیه اوباما

گروه ترجمه- شادی آذری: اوباما با شخصی کردن موضوع از آنها درخواست وفاداری کرده بود. وی از آنها همان چیزی را خواسته بود که هر رئیس‌جمهور مدرنی از آن برخوردار است. او مسائل را به بحث گذاشت، در مورد سیاست به مجادله پرداخت، بر سر موضوعات تاریخی جنگید و به آنهایی که از ماندن در کنارش امتناع کردند، پرخاش کرد.

در نهایت، پس از سال‌ها سرخوردگی از جمهوری‌خواهانی که ایده‌هایش را در کنگره به بن‌بست می‌کشاندند، رئیس‌جمهوری آمریکا روز جمعه با شدیدترین تصمیمی مواجه شد که تلاش‌هایش را بی‌ثمر گذاشت. این بار اما این حرکت نه از سوی اپوزیسیون بلکه توسط حزب خودش شکل گرفت. اوباما می‌توانست لایحه تجارت را برای امضا روی میز خود داشته باشد؛ اما این‌طور نشد.

شاید درد ناشی از این شکست موقتی باشد. کاخ سفید در روز جمعه بارها تاکید کرد که با تصویب بخشی از بسته تجارت آزاد آمریکا به پیشرفت مهمی دست یافته است و هنوز این شانس را دارد که برای بخش باقیمانده نیز رای به‌دست آورد. اگر این اتفاق روی دهد، اوباما خواهد توانست اختیارات خود را که برای امضای موافقت‌نامه تجارت اقیانوس آرام بین ۱۲ کشور نیاز دارد، از خطر نجات دهد و شکست روز جمعه را به دست فراموشی بسپارد.

اما دست کم در حال حاضر، این شکست اوباما یک شکاف عمیق اقتصادی را در حزب دموکرات ایجاد کرده و برخی از تحلیلگران و مقامات بر این باورند که این موضوع اختلافی شدید را بین قانون‌گذاران دموکرات و رئیس‌جمهوری دموکرات در اواخر دوره ریاست‌جمهوری او ایجاد کرده است. دموکرات‌ها که زمانی مشتاق حمایت از اوباما بودند، اکنون به تایید برنامه‌های رئیس‌جمهوری خود کمتر تمایل نشان می‌دهند. پاتریک گریفین که در دهه ۱۹۹۰ به‌عنوان مدیر سیاست‌گذاری بیل کلینتون در زمینه سیاست‌های تجاری تجربه کسب کرد، می‌گوید: «این ضربه شدیدی است. نمی‌دانم که آیا تعیین‌کننده است یا نه، اما به هر حال ضربه شدیدی است.» او می‌افزاید: «این موضوع کوچک اما زننده‌ای است که حزب را به طرز بدی دوپاره کرده است.» اما وی در عین حال بر این باور است که این مساله به سال‌ها دلخوری دموکرات‌ها از اوباما مربوط می‌شود؛ چون می‌گویند «او هر بار که درخواستی دارد به یادشان می‌افتد.»

برخی دیگر می‌گویند که این شکست بیشتر به سیاست مربوط است. پس از سال‌ها مشاهده رئیس‌جمهوری‌هایی که به رغم مخالفت حزبشان، توافق تجاری با مکزیک و کره‌جنوبی را در دست داشتند، اکنون دموکرات‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که چنین موافقت‌نامه‌هایی موجب به هم خوردن تراز تجاری و مثبت شدن آن به نفع شرکای تجاری آمریکا شود.

فیل شیلیرو، که مدیریت روابط با کنگره را در دوره نخست ریاست‌جمهوری اوباما بر عهده داشت، پس از اعلام رای منفی دموکرات‌ها گفت که دموکرات‌ها بر این باورند که مردمی که نمایندگی آنان را بر عهده دارند، از موافقت‌نامه‌های تجاری پیشین آسیب دیده‌اند. او می‌گوید: «به نظر من این موضوع با افت وفاداری به رئیس‌جمهوری ارتباطی ندارد، فکر نمی‌کنم به این موضوع مربوط باشد که آنها نمی‌خواهند در کنار این رئیس‌جمهوری باشند. اگر دوستان شما ذاتا تفکراتی متفاوت با تفکرات شما را دارند، این دشوارترین وضعیتی است که باید با آن کنار بیایید.» این اختلافات یادآور مشکلاتی است که جورج دبلیو بوش با حزب خود بر سر موضوع مهاجرت داشت، آن هم درست در دوره مشابه ریاست ‌جمهوری‌اش. بوش هم تا حدود زیادی مثل اوباما، خود را با حزب اپوزیسیون که کنترل کنگره را به‌دست داشت در یک ردیف قرار داد تا بتواند با رفقای جمهوری‌خواه خود مبارزه کند. در آن زمان جمهوری‌خواهان با قانونی شدن وضعیت اقامت میلیون‌ها مهاجر غیرقانونی که به کشور وارد شده بودند، مخالف بودند.

اما نزدیکان اوباما می‌گویند که این بار نتیجه متفاوت خواهد بود. در این مورد، مجلس نمایندگان اختیارات پیشبرد مذاکرات تجاری را با حمایت ۲۸ دموکرات تصویب کرد؛ اما قاطعانه با برنامه کمک‌های شغلی برای افرادی که به‌خاطر تجارت جابه‌جا می‌شوند، مخالفت کرده است. حتی اگر آنها از چنین کمکی حمایت می‌کردند، دموکرات‌ها با آن مخالفت می‌کردند تا به کل بسته تجارت آزاد ضربه بزنند.

قرار است رئیس‌جمهوری آمریکا و دموکرات‌ها در تعطیلات آخر این هفته دور هم جمع شوند. آنها اکنون همان چیزی را که جمهوری‌خواهان طی چند سال اخیر پشت‌سر گذاردند، تجربه خواهند کرد؛ داستان شکاف و بی‌نظمی در حزبشان.