گروه جهان:داعش در لیبی هم در حال پیشروی است. روز سه‌شنبه شاخه آفریقایی این گروه اعلام کرد که توانسته نیروگاه برق شهر «سرت» را در لیبی به تصرف خود در آورد. سیات میدل ایست نیوز هم خبر داد که این گروه در حال پیشروی به سمت شهر سرت است و نقاط کلیدی این شهر به دست این گروه افتاده است. در این میان برخی از خبرگزاری‌ها از سقوط کامل این شهر خبر می‌دهند.

به گفته کارشناسان با سقوط شهر سرت، پیشروی گروه داعش در این کشور در حال افزایش است. داعش از وضعیت نابسامان این کشور که در آن دو دولت مدعی، در حال جنگ با هم هستند، استفاده کرده و در حال تصرف شهرهای بیشتری از لیبی است.


سی‌بی‌اس نیوز می‌گوید با پیشروی داعش در لیبی، شبه‌نظامیان مخالف این گروه قصد دارند با تدارک وسیعی به مواضع داعش حمله کنند.


همزمان با پیشروی داعش، پارلمان لیبی طرح سازمان ملل را برای تقسیم قدرت در این کشور نپذیرفته است. به گزارش الجزیره پارلمان مورد قبول نهادهای بین‌المللی روز چهارشنبه اعلام کرد که با قدرت دیگر این کشور که در طرابلس قرار دارد مذاکره نمی‌کند و گفت‌وگوهای دو طرفه‌اش را با سازمان ملل قطع می‌کند. در طرح سازمان ملل آمده است برای اینکه لیبی رنگ آرامش به خود ببیند، دو دولتی که خود را محق برای حکمرانی می‌دانند، قدرت را بین خود تقسیم کنند. در لیبی دو قدرت وجود دارد: ابتدا دولت طبروق که از سوی نهادهای بین‌المللی و کشورهای اروپایی و آمریکا به رسمیت شناخته شده و دیگری دولتی است که کنترل طرابلس، پایتخت این کشور را به دست گرفته است.


یکی از اعضای پارلمان طبروق می‌گوید: زمانی که برناردینو لئون در برابر تقاضای گروه مقابل کوتاه می‌آید و خواستار اعطای قدرت بیشتر به گروه طرابلس می‌شود، دیگر ادامه مذاکرات به صلاح نیست. عیسی عبدالقیوم می‌افزاید: «لئون ما را به منزل نخست بازگرداند...آرام کردن یک گروه ایدئولوژیک با اعطای اختیار بیشتر.» عبدالقیوم اعتقاد دارد که اعطای قدرت به تندروهای طرابلسی اوضاع را پیچیده‌تر از قبل می‌کند. او بر این باور است که لئون در برابر دولت خودخوانده طرابلس کوتاه آمده است.


در طرح سازمان ملل آمده است که قدرت اجرایی براساس حکومت ساکن در طرابلس باشد و تنها پارلمان رسمی هم پارلمانی که طبروق است، وظایف قوه مقننه را به‌عهده بگیرد.