گروه جهان: شورشیان سوری مدعی شده‌اند که پایگاه بسیار مهم ارتش سوریه را در شهر درعا به تصرف خود درآورده‌اند. روز سه‌شنبه، نیروهای موسوم به ارتش آزاد سوریه مدعی شدند که در درگیری با نیروهای ارتش سوریه توانسته‌اند پایگاه استراتژیک درعا را به تصرف خود در آورند.


این گروه که به «جبهه جنوب» نیز شناخته می‌شود از سوی اردن و ایالات متحده حمایت می‌شوند. سرهنگ عصام الریس، می‌گوید که این گروه توانسته‌اند پایگاه 52 شهر درعا را که یکی از استراتژیک‌ترین پایگاه‌های ارتش سوریه محسوب می‌شود به تصرف خود درآورند.الریس می‌گوید که کنترل کامل این پایگاه در حال حاضر در اختیار این گروه است.


به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، از دست دادن این پایگاه دوباره موجب شد که ارتش سوریه تحت فشار قرار گیرد. ارتش سوریه هم‌اینک در چندین جبهه با گروه‌های تروریستی در حال مبارزه است. جبهه نصرت، جیش الفتح و گروه داعش، بخشی از اراضی سوریه را به اشغال خود در آورده‌اند. داعش نزدیک به نیمی از سوریه را به تصرف خود در آورده است. این گروه در آخرین حمله خود شهر پالمیرا را به تصرف خود در آورده که از سوی یونسکو به‌عنوان شهر باستانی شناخته شده است. پیشروی نیروهای تروریستی در حال حاضر ابهاماتی در مورد آینده سیاسی سوریه به‌وجود آورده است. برخی از کارشناسان مدعی‌اند ارتش در جنگ با ۴ گروه تروریستی دچار فرسایش شده است. آمریکا مدعی است که جبهه جنوب جزو گروه‌های نظامی میانه‌رو است و واشنگتن از پیشروی‌های اخیر این گروه خشنود است. آمریکا برای این گروه در اردن پایگاهی تاسیس کرده است. امیل حکایم، یکی از تحلیلگران موسسه مطالعات راهبردی لندن مدعی است سقوط پایگاه ۵۲ در شهر درعا، دفاع از شهر دمشق را به کاری سخت تبدیل می‌کند. حکایم می‌گوید که جبهه جنوب در مبارزه با گروه‌های افراطی نیز مهارت‌های بالایی کسب کرده و توانسته در چندین جبهه کوچک این گروه‌ها را شکست دهد. گفته می‌شود آمریکا و اردن در صدد سرمایه‌گذاری‌های وسیع روی این گروه هستند، اما برخی می‌گویند که گروه‌های افراطی در شهر درعا حضور قوی نداشته‌اند و هنوز این گروه خود را در یک جبهه سنگین مورد آزمایش قرار نداده است. شهر درعا پایگاه کلیدی جبهه جنوب است و عصام الریس می‌گوید: این پایگاه برای گروه جبهه جنوب یک کابوس بوده است؛ زیرا ارتش سوریه از این پایگاه شکست‌های سنگینی را به این گروه وارد کرده بود. او می‌گوید که در حال حاضر دو هزار شورشی در این پایگاه مستقر شده‌اند. موقعیت این پایگاه به‌گونه‌ای است که در جاده دمشق قرار گرفته است. با این وجود «سانا» خبرگزاری رسمی سوریه، به‌طور رسمی از سقوط این پایگاه گزارشی منتشر نکرده؛ اما گفته است در پی حملات نیروهای هوایی ارتش سوریه به پایگاه درعا ۴۰ تن از نیروهای تروریستی به هلاکت رسیده‌اند.


همزمان گفته می‌شود که استفان دی‌میتسورا قرار است در آینده‌ای نزدیک با بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه دیدار کند. این خبر را معاون وزیر امور خارجه سوریه می‌دهد و می‌گوید که این دو قرار است درخصوص بحران سوریه و ارائه راهکارهای دیپلماتیک بحث و بررسی کنند.


فیصل مقداد، معاون، وزیر خارجه سوریه در گفت‌وگویی تلویزیونی اعلام کرد که استفان دی‌میستورا، فرستاده سازمان ملل به سوریه به زودی به این کشور سفر خواهد کرد و با بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه دیدار خواهد داشت. مقداد تاکید کرد سوریه هرگز حتی از یک ذره از خاک خود یا حقوق مردم دست نخواهد کشید. معاون وزیر خارجه سوریه با اشاره به اینکه خاندان پادشاهی آل‌سعود مسائل کشورشان را با آرای عمومی مردم در میان نمی‌گذارند، گفت: گرچه دو قطب عربستان و ترکیه با یکدیگر اختلاف دارند، اما هر دو برای قتل مردم سوریه و تقسیم این کشور توافق دارند.