گروه جهان: جدال بین دولت خودگردان فلسطین و رژیم صهیونیستی از یک قاعده مشخص پیروی می‌کند. در حالی که فلسطینی‌ها سعی می‌کنند تا با اقدامات خود در مجامع بین‌المللی، رژیم صهیونیستی را تحت فشار قرار دهند، اسرائیل سعی می‌کند با خشونت، مباحث امنیتی را پیش بکشد. به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، فلسطینی‌ها همواره از رویکرد دیپلماتیک در برابر اسرائیل استفاده می‌کنند: آنها به‌دنبال مسدود کردن سفر دیپلمات‌های اسرائیلی هستند یا اینکه با رجوع به مجامع بین‌المللی خواهان عدم ارسال تجهیزات می‌شوند و همواره اسرائیل را به نژادپرستی متهم می‌کنند. فلسطینی‌ها از این راه توانسته‌اند برنامه‌های خود را به‌صورت دیپلماتیک به پیش ببرند و امتیازات خوبی برای چانه‌زنی کسب کنند.

این‌بار نیز این رویکرد دیپلماتیک فلسطینی‌ها به فیفا، یعنی مقر فدراسیون جهانی فوتبال رسیده است. فلسطینی‌ها قصد دارند تا با حضور در مجمع بین‌المللی فیفا در تاریخ ۲۹ ماه مه (هشت روز دیگر)، از سپ بلاتر ریاست فیفا درخواست کنند بازی‌های اسرائیل را در مقدماتی جام‌‌جهانی روسیه به حالت تعلیق درآورند. روزنامه گاردین هم نوشت فلسطین قصد دارد تا به دلیل رویکرد نژادپرستانه اسرائیلی‌ها در داخل سرزمین اشغالی، از این رژیم شکایت کند. فلسطینی‌ها می‌گویند که اسرائیل بین فوتبالیست‌های فلسطینی با سایر فوتبالیست‌ها در داخل سرزمین اشغالی تبعیض قائل می‌شود.

فیفا همواره دو شعار را طی این سال‌ها مطرح کرده است: «مبارزه با نژادپرستی» و «دوری فوتبال از سیاست». برخی می‌گویند فیفا شاید به دلیل شعار دومی که می‌دهد خود را وارد این قضیه نکند اما برخی دیگر می‌گویند فیفا باید پای شعارهایی که می‌دهد ایستادگی و با نژادپرستی به‌ شدت مبارزه کند. اتحادیه فدراسیون فوتبال فلسطین روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که فلسطین روز ۲۹ ماه مه ‌در مجمع بین‌المللی فیفا در زوریخ، به‌طور رسمی، به‌دلیل رفتار نژادپرستانه اسرائیل در سرزمین‌های اشغالی شکایت خواهد کرد. پیش‌تر، فیفا عضویت دو تیم را به‌دلیل رویکردهای نژادپرستانه در کشورهایشان به حالت تعلیق درآورده بود. آفریقای جنوبی و یوگسلاوی دو کشوری بوده‌اند که فیفا آن دو را به دلیل رویکردهای نژادپرستانه به حالت تعلیق درآورده بود.

«جبرئیل رجوب»، رئیس فدراسیون فوتبال فلسطین می‌گوید رفتار‌های نژادپرستانه اسرائیل در داخل سرزمین‌های اشغالی محرز شده است و او مطمئن است که این رژیم با تعلیق مواجه خواهد شد. سپ بلاتر، رئیس فیفا روز سه‌شنبه به سرزمین‌های اشغالی سفر و با محمود‌عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین و بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی دیدار کرد. بلاتر سعی داشته است پیش از اینکه این موضوع در زوریخ مطرح شود سازشی بین دو طرف برقرار کند تا موضوع در مجمع زوریخ مطرح نشود. هنوز مشخص نیست که موضع بلاتر در مورد این موضوع چیست اما بنا به گفته خبرنگار گاردین در سرزمین‌های اشغالی، وی قصد دارد تا پیش از اجلاس ماجرا را فیصله دهد.

بلاتر می‌گوید که بنیامین نتانیاهو قبول کرده است تا بین اسرائیل و فلسطین یک مسابقه دوستانه با عنوان «مسابقه صلح» برگزار شود اما از ارائه جزئیات در مورد این مسابقه خودداری می‌کند. وی همچنین با تایید این مطلب که فلسطین از اسرائیل به دلیل رفتارنژادپرستانه شکایت کرده، اذعان کرد اختیار این را ندارد که شکایت فلسطین را از دستور کار فیفا خارج کند و اگر فلسطین همچنان اصرار به شکایت داشته باشد در ۲۹ ماه مه ‌به آن رسیدگی خواهد شد.

بلاتر می‌گوید: این یک موضوع غیرعادی است و از اهمیت فراوانی برخوردار است، به همین دلیل تصمیم گرفته است نه تنها با مقامات فوتبال دو طرف دیدار داشته باشد، بلکه خواستار دیدار با مقامات سیاسی نیز شده است.

رئیس فدراسیون رژیم صهیونیستی متهم به تبعیض علیه فوتبالیست‌های فلسطینی شده اما او مدعی است که قانون را زیرپا نگذاشته است.

به‌نظر می‌رسد در صورت تعلیق فدراسیون فوتبال اسرائیل، این نخستین ضربه‌ای است که از سوی فلسطینی‌ها به کابینه تندروی تازه بنیامین نتانیاهو وارد خواهد شد.