ساز مخالف ترکیه و پاکستان  در ائتلاف سعودی

گروه جهان: با اعلام بی‌طرفی پاکستان در جنگ کشورهای عربی در یمن، عربستان و امارات متحده عربی به این موضوع واکنش منفی نشان دادند. در حالی که روز جمعه نمایندگان پارلمان این کشور به عدم حضور اسلام‌آباد در این ائتلاف رای دادند، ریاض در نخستین واکنش خود اجازه عبور هواپیمای مسافری پاکستان را از حریم هوایی خود نداد. در حالی که ریاض می‌گوید عدم اجازه کشورش ارتباطی با عدم همکاری پاکستان در جنگ یمن ندارد، اما تحلیلگران سیاسی می‌گویند عربستان از این موضوع به‌شدت ناراحت و سرخورده شده است و قصد دارد تصمیمات مهم‌تری در این زمینه اتخاذ کند. در این میان اما تندترین واکنش را وزارت امورخارجه امارات متحده عربی اتخاذ کرد و معاون وزیر امور خارجه این کشور گفت که حمایت‌های اقتصادی کشورهای عربی از پاکستان روشن است اما مواضع متناقض اسلام‌آباد درخصوص همکاری با کشورهای عربی مبهم است. به‌گزارش خلیج‌تایمز، قرقاش، معاون وزیر امور خارجه امارات این عمل اسلام‌آباد را دورنگی از سوی پاکستان دانست و گفت:این کشور در بزنگاه‌ تاریخی ائتلاف عربی را تنها گذاشته است. قرقاش می‌گوید که برای آنکارا و اسلام‌آباد، گویا تهران از اهمیت بالاتری برخوردار است و این دو کشور در جایی که باید تصمیم حیاتی را اتخاذ می‌کردند در کنار تهران قرار گرفتند.

قرقاش می‌گوید: «این رویکرد چیزی جز یک بی‌طرفی عجولانه نمی‌تواند باشد.»

قرقاش ادامه می‌دهد: اتخاذ این تصمیم از سوی دو کشور ترکیه و پاکستان چیزی جز این نیست که کشورهای عربی باید خود راسا امنیت‌شان را از لیبی تا یمن به‌عهده بگیرند. این در حالی است که روزنامه گلف‌نیوز می‌نویسد تصمیم‌گیری اسلام‌آباد برای کشورهای عربی غیرمنتظره بوده است. به‌رغم این اظهارات، مقامات پاکستانی می‌گویند که رای پارلمان این کشور مبنی بر بی‌طرفی اسلام‌آباد نباید برای حوثی‌ها اینگونه تفسیر شود که آنها می‌توانند از مرزهای عربستان سعودی عبور کنند، زیرا اسلام‌آباد در صورت مشاهده چنین اقدامی نیروهای خود را به سمت عربستان گسیل خواهد کرد.

پاکستان و ترکیه، در زمانی که عربستان با نام عملیاتی خود یعنی «توفان قاطع»، کشور یمن را مورد تجاوز هوایی قرار داد، از این حملات به شدت دفاع کردند، اما پس از اینکه چند روزی از این حملات گذشت، سیاست‌های این کشورها در قبال حمله عربستان به یمن، لحن ملایم‌تری به خود گرفت و خواستار حل دیپلماتیک بحران یمن شدند. این موضوع تاکنون برای ریاض و شرکایش سنگین تمام شده است.

همزمان با رد درخواست ریاض برای همکاری نظامی پاکستان با کشورش، عربستان سعودی اعلام کرد که سیاست‌های این کشور در حوزه سربازگیری در حال تغییر است و سربازی در این کشور قرار است اجباری شود.

شیخ عبدالعزیز یکی از مقامات نظامی این کشور در این‌باره گفت که کشورش باید آماده شود تا سربازی را برای جوانان این کشور اجباری کند.

تا پیش از جنگ یمن، خدمت سربازی در این کشور داوطلبانه و حرفه‌ای بوده است اما این کشور قصد دارد برای جبران کمبود نیروهای خود در حمله به یمن سربازی را اجباری کند. این مقام نظامی سعودی در این‌باره می‌گوید: «این قدم بزرگی برای جوانان به‌حساب خواهد آمد تا هم نشان دهند به دین خود ایمان دارند و هم به حفظ میهن‌شان اهمیت می‌دهند.»

در حالی که به‌نظر می‌رسد عربستان نتوانسته کشورهای غیرعرب‌زبان را با خود در این ائتلاف همراه کند، روز جمعه، ریاض و شرکای عربی‌اش سنگین‌ترین حملات هوایی خود را از ابتدای جنگ یمن اعمال کردند. خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد که در حملات شبانگاهی عربستان و کشورهای عربی به صنعا در یمن، مردم پایتخت شاهد بارش بمب بوده‌اند. این گزارش حاکی است که مردم پایتخت یمن در هر ساعت از روز جمعه لرزش‌های سنگین ناشی از بمب‌های سعودی را احساس کردند. جنگنده‌های عربی، با بیش از ۱۰ حمله، پایگاه‌های مختلف در صنعا را هدف قرار دادند.

همزمان با حملات هوایی عربستان به صنعا، از صعده خبر می‌رسد توپخانه‌های عربستان نیز این شهر را هدف حملات خود قرار دادند و در این میان انبار غلات نیز مورد هدف قرار گرفته است.

نقشه‌های ماهواره‌ای همچنین نشان می‌دهند که نیروهای عربستانی در لب مرز با یمن تحرکاتی داشته‌اند. نیروهایی که هنوز مجوز ورود به یمن را نگرفته‌اند و برخی می‌گویند که این تحرکات می‌تواند در راستای آغاز حملات زمینی به یمن قلمداد شود. در این تصاویر مشخص شده است که صدها تانک و نفربر در حال جابه‌جایی هستند. همزمان خبر می‌رسد که پالایشگاه عدن به دلیل بالا گرفتن بحران در این شهر بسته شده است. این پالایشگاه روزانه می‌تواند ۱۵۰ هزار بشکه نفت تولید کند.

از یمن خبر می‌رسد که این کشور در آستانه یک فاجعه عظیم انسانی قرار گرفته است. نبود دارو، آب و غذا و نبود نیروهای امدادی به علت شدت حملات نیروهای ائتلاف، این کشور را در آستانه یک فاجعه انسانی قرار داده است.

سازمان ملل روز جمعه از طرفین درگیر خواست که اجازه حضور نیروهای امدادرسان را در این کشور فراهم کنند. «جولیان هارنیس»، نماینده یونیسف در یمن در این زمینه نیز اعلام کرد: «ما ظرف هفته‌های آتی شاهد این امر خواهیم بود که سوء‌تغذیه در یمن شدیدتر شود، زیرا دستیابی به آب‌ دشوار شده و قیمت‌ غذاها نیز افزایش یافته است.»