دوئل انتخاباتی «آقای امنیت» و «آقای اقتصاد» در گام آخر

گروه جهان- وقتی خودروی آیزاک هرزوگ در تل‌آویو به میان ازدحام جمعیت رسید، مجبور شد از سرعت خودروی خود کم کند و راننده‌اش مجبورشد که با دهان خود صدای آژیر دربیاورد تا بتوانند از میان جمعیت عبور کنند. تا همین چند هفته پیش، هرزوگِ ۵۴ ساله، رهبر اپوزیسیون، از نظر اسرائیلی‌ها به‌عنوان سیاستمداری زیرک و قابل به‌حساب می‌آمد اما گفته می‌شد قابلیت نخست‌وزیر شدن را ندارد. پسر یک خانواده شناخته شده که در چندین دولت در نقش وزیر مسکن، رفاه و گردشگری مشغول به کار بوده است اما او فاقد وجهه کاریزماتیک در عرصه سیاسی است و این موارد در دنیای سیاست بسیار اهمیت دارد تا بتواند از منافع تل‌آویو محافظت کند. اما هرچه به ۱۷ مارس نزدیک می‌شویم، هرزوگ و دیگر موسس حزب «اتحادیه صهیونیست‌ها»، یعنی تزیپنی لیونی، به نظر می‌رسد که در حال تبدیل شدن به یک چالش اساسی برای بنیامین نتانیاهو و حزب محافظه‌کار لیکود هستند. تحلیلگران اسرائیلی می‌گویند که این انتخابات، یک رقابت کلاسیک جذاب بین نتانیاهو و هرزوگ به حساب نمی‌آید، در عوض این انتخابات یک همه‌پرسی بین نتانیاهو و هرزوگ است. کسی که در مجامع عمومی از آن به‌عنوان «بوگی» یاد می‌شود.

«یوآز هندل»مدیر روابط عمومی سابق دفتر نتانیاهو می‌گوید: «اگر شما یک کاکتوس را نامزد انتخابات کنید، حتی آن کاکتوس هم می‌تواند چندین صندلی را در کنیسه، در مقابل نتانیاهو به‌دست آورد.» هندل اعتقاد دارد که هرزوگ می‌تواند از پس نتانیاهو برآید و می‌گوید که وی باید کار بزرگی کند، زیرا می‌تواند او را به دفتر نخست‌وزیری برساند.

هندل می‌گوید که هرزوگ در این مدت بر روی اعتماد به‌نفس خود کار کرده است.

نظرسنجی‌های اخیر در سرزمین‌های اشغالی نشان می‌دهد که حزب آنها توانسته است برای حزب لیکود یک چالش اساسی به‌حساب آید و پیشرفت شگفت‌انگیزی در افکار عمومی داشته‌اند. این نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که هرزوگ شاید بتواند بر نخست‌وزیر فعلی این رژیم غلبه کند اما برخی می‌گویند اینکه نخست‌وزیر اسرائیل سه ماه انتخابات را جلو انداخته تا یک انتخابات زودهنگام برگزار کند، به دلیل این بوده که وی معتقد است می‌تواند برای بار سوم حزب خود را پیروز انتخابات پارلمانی ببیند.

هرزوگ در یک مصاحبه تلویزیونی می‌گوید که مردم مرا به خاطر اینکه کمتر سخن درشت می‌گویم و خشونت کلامی کمتری دارم دست‌کم می‌گیرند اما در هر کاری که بوده‌ام و هر مقامی که قرار گرفته‌ام، کارنامه قابل‌قبولی از خودم به‌جای گذاشته‌ام.

هرزوگ به‌عنوان رهبر چپ‌گرای حزب کار قصد دارد بازی را به سمتی بکشاند که در آن نتانیاهو حرفی برای گفتن نداشته باشد. هزینه‌های بالای زندگی و هزینه سرسام‌آور صاحب خانه شدن و اجاره بها، جزو موضوعاتی هستند که هرزوگ قصد دارد بر روی آن سرمایه‌گذاری کند.

نتانیاهو در داخل سرزمین‌های اشغالی به‌عنوان «آقای امنیت» معروف است، او مدام با این حربه که موجودیت اسرائیل در خطر است سعی دارد که آرا را به سوی خود سرازیر کند. هرزوگ می‌گوید که نتانیاهو بارها و بارها در مورد ایران صحبت کرده اما واقعیت این است که دیگر بازی تمام شده و ایران به‌عنوان یک قدرت هسته‌ای شناخته می‌شود.

هرزوگ همچنین درباره صلح خاورمیانه سعی می‌کند قول‌های نشدنی ندهد و می‌گوید که تمام سعی خود را خواهد کرد تا دوباره گفتگوها از سر گرفته شود و صد درصد تلاش خود را در این‌باره به کار خواهد گرفت. او همچنین قول داد که رابطه خراب شده با واشنگتن را نیز در اولویت قرار دهد.

رژیم صهیونیستی و ایالات‌متحده بر سر موضوعات مختلفی در دوران باراک اوباما به مشکل برخورده‌اند. صلح خاورمیانه و توافق قدرت‌های غربی با ایران بر سر برنامه هسته‌ای تهران؛ دو موردی هستند که شکاف بین دو طرف را افزایش داده است. در نخستین دور انتخاباتی که در دهه ۹۰ نتانیاهو وارد دفتر کار خود شد، شعاری که بیش از همه تکرار می‌شد، این بود: «۹ سال، هیچ.»

یک رقیب قوی خیلی پیش از این می‌توانست نتانیاهو را به زیر بکشد، حتی طرفداران حزب لیکود نیز نمی‌توانند خود را نجات دهند.

«آری شاویت» ستون‌نویس روزنامه «هاآرتص» که چند صباحی نیز با هرزوگ در یک جبهه سیاسی بوده است، می‌گوید که وی به همراه شریک سیاسی‌اش خانم تزیپنی لیونی، شانس بالایی برای به چالش کشیدن نتانیاهو دارند. او می‌گوید تیمی که هرزوگ برای انتخابات دور هم جمع کرده است تفاهم بالایی با یکدیگر دارند. شاویت اعتقاد دارد با تیمی که هرزوگ جمع کرده است هم‌اینک یک آلترناتیو برای نتانیاهو مطرح شده است.

خانواده هرزوگ از پیشینه اشرافی برخوردار است و با وجود اینکه اعتقادات چپ دارد اما به نسب خانوادگی‌اش افتخار می‌کند. پدربزرگش به‌عنوان نخستین رهبر خاخام‌های اشکنازی است، پدرش هم سرباز و دیپلماتی بود که بعدها به‌عنوان ششمین رئیس‌جمهوری رژیم صهیونیستی انتخاب شد. مادر او نیز به‌عنوان یک فعال محیط‌زیست مطرح بوده است.

هرزوگ هم‌اینک در خانه‌ای زندگی می‌کند که در آن دوران کودکی خود را سپری کرده است. خانواده او با افرادی همچون «موشه دایان» و «آریل شارون» (معروف به قصاب صبرا و شتیلا) همسایه بوده است.

هرزوگ اعتقاد دارد که برتری او نسبت به نتانیاهو «هوش عاطفی» وی است که می‌تواند او را در این انتخابات پیروز کند. اما همین موضوع در سخنرانی‌هایش باعث شده که نتواند در برخی مواقع احساسات خود را کنترل کند و رسایی صدایش از بین می‌رود. او نزدیک به دو ماه است که یک مربی صدا پیدا کرده تا در این مورد کار کند.

هرزوگ می‌گوید که وی در زندگی سیاسی‌اش یک الگو دارد؛ «لوی اشکول» که سومین نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی بوده است. هرزوگ می‌گوید: «او سیاستمداری بود که نه صدای خوبی داشت و نه چهره‌ اما به موقع تصمیمات لازم را می‌گرفت. من قصد دارم مثل او باشم.»