گروه جهان: روز گذشته مردم شهر مسکو برای ادای احترام به بوریس نمتسوف، مخالف اصلی پوتین گرد هم آمدند. قرار بود که روز یکشنبه مردم این شهر در اعتراض به سیاست‌های پوتین در قبال اوکراین یک راهپیمایی اعتراضی راه بیندازند که با ترور بوریس نمتسوف در نزدیکی کاخ کرملین، هدف راهپیمایی تغییر کرد و مردم برای ادای احترام به بوریس نمتسوف گرد هم آمدند.

به گزارش رویترز، روز گذشته هزاران نفر از مردم مسکو در پل منتهی به کرملین حضور یافتند و برای ادای احترام به بوریس نمتسوف شمع روشن کردند. همچنین تعدادی از مردم این شهر دسته‌گل‌هایی را در محلی که نمتسوف هدف گلوله قرار گرفته بود، قرار دادند.

تاکنون در مورد چرایی قتل مخالف پوتین گمانه‌زنی‌های متفاوتی شده است. تیم تحقیقاتی که از سوی پوتین برای این کار منصوب شده احتمال تازه‌ای را مطرح کرده است. این تیم می‌گوید با توجه به اینکه نمتسوف اصالتا یهودی بوده، توسط گروه‌های بنیادگرای تکفیری کشته شده است. آنها می‌گویند که این قتل را باید در راستای ماجرای شارلی ابدو و گروگانگیری مغازه یهودی در پاریس قلمداد کرد. برخی اما نظریات دیگری مطرح می‌کنند و به‌طور تلویحی دولت روسیه را مقصر قلمداد می‌کنند. بر این اساس گفته می‌شود که نمتسوف قرار بوده درخصوص سربازان روسیه در اوکراین گزارشی منتشر کند، اما پیش از انتشار کشته می‌شود. برخی از دوستان وی می‌گویند که وی بارها به همین دلیل در صفحات شخصی خود در شبکه‌های اجتماعی تهدید شده بود.

«سرگئی میتروخین»، یکی از دوستان نمتسوف و از رهبران اپوزیسیون در این کشور می‌گوید: «اگر تنبیه مخالفان به این طریق صورت بگیرد، به‌زودی روسیه منفجر خواهد شد». او هر چند که پوتین را عامل اصلی این ترور نمی‌داند اما می‌گوید که سخنان تحریک‌آمیز رئیس‌جمهوری روسیه در رخ دادن این واقعه بی‌تاثیر نبوده است.

برخی دیگر از روس‌ها، اما نظریات رسانه‌های دولتی را در این کشور پذیرفته‌اند. رسانه‌های دولتی می‌گویند که ترور نمتسوف، کار خودی‌ها بوده است تا به این ‌طریق در انتخابات ریاست‌جمهوری روسیه تاثیرگذار باشند و از محبوبیت پوتین بکاهند.

یکی از شهروندان مسکو در گفت‌وگو با رویترز در این‌باره گفت: «حکومت از مرگ نمتسوف هیچ سودی نمی‌برد. مردم خیلی وقت بود که این مرد را فراموش کرده بودند. این ترور قطعا تحریک‌آمیز بوده است تا پوتین را تحت فشار بگذارند».

نمتسوف ۵۵ ساله، در دوران بوریس یلتسین، معاون نخست‌وزیر این کشور بوده است و حتی برخی پیش‌بینی می‌کردند وی پس از یلتسین، رئیس‌جمهوری روسیه خواهد شد. اما در روسیه، پوتین، مامور سابق کا.گ.ب در دوران اتحاد جماهیر شوروی توانست پس از یلتسین وارد کرملین شود و هنوز پس از ۱۶ سال قدرتمندترین مرد روسیه به حساب می‌آید. نمتسوف از مخالفان اصلی وی بوده است و حتی در تظاهرات اعتراضی سال ۲۰۱۳ توسط پلیس دستگیر و چند روزی روانه زندان شد. او بارها در راهپیمایی‌های اعتراضی علیه پوتین شرکت کرده بود و قرار بود روز یکشنبه در راهپیمایی علیه اقدامات پوتین در اوکراین شرکت کند.