گروه جهان- داعش دومین گروگان ژاپنی را سر برید. در فیلمی که از سوی این گروه تروریستی پخش شد، سر بریده این روزنامه‌نگار ژاپنی روی سینه‌اش دیده می‌شد. این ویدئو که مدت آن ۶۷ ثانیه بود روز شنبه از سوی جناح رسانه‌ای داعش با نام «الفرقان» منتشر شد. خبرگزاری NHK ژاپن به نقل از شینزو آبه نخست وزیر این کشور می‌نویسد: «ما به شدت از اقدام وحشت آور و نفرت انگیز این گروه تروریستی تحت تاثیر قرار گرفتیم و این گروه را به شدیدترین وجه محکوم می‌کنیم. ما تروریست‌ها را به خاطر این کارشان هرگز نمی‌بخشیم.» نخست‌وزیر ژاپن همچنین تصریح کرد به کمک‌های غیرنظامی خود برای کشورهایی که در خط مقدم نبرد با داعش هستند، ادامه خواهیم داد. این فیلم ویدئویی با عبارت «پیام به ژاپن» شروع می‌شود. در این فیلم سپس «کنجی گوتو» نشان داده می‌شود که زانو زده و به سبک و سیاق داعش لباسی نارنجی رنگ بر تن کرده است. مردی که خود را «جان جهادگر» می‌نامد پشت سر او ایستاده است. این مرد نقاب‌پوش پیام خود را این‌گونه می‌خواند: «آبه، به خاطر تصمیم نسنجیده ات برای مشارکت در جنگی که در آن نمی‌توانی پیروز شوی، این چاقو نه تنها گلوی «کنجی» را خواهد برید بلکه در هر جا که اثری از مردم تو وجود داشته باشد این چاقو میان ما حکم خواهد کرد. پس بگذار کابوس ژاپن شروع شود.» اگرچه مرد سیاه‌پوش چاقو را بر گلوی کنجی گذاشته بود اما باز معلوم نیست که چه کسی سر او را برید، این فرد که خود را «جانِ جهادگر» نامیده با لهجه لندنی سخن می‌گفت و ظاهرا اوست که سایر اسیران داعش را سر می‌برد. در ۶ فیلم قبلی که اسیران سر بریده می‌شدند، همین فرد سخن می‌گفت.

پیش از این، داعش خواستار معاوضه کنجی گوتو با ساجده الرشاوی شده و اعلام کرده بود که در صورت آزادی «خواهر زندانی» معاذ الکسابه، خلبان اردنی و این روزنامه نگار ژاپنی آزاد خواهند شد. با مخالفت دولت اردن مبنی بر این تبادل، این گروگان ژاپنی سر بریده شد. باید منتظر ماند و دید آیا دومین قربانی که خلبان اردنی است هم به سرنوشت گوتو گرفتار خواهد شد یا خیر.

دقایق به پایان خود می‌رسد

کنجی گوتو، ۴۷ ساله، پاییز گذشته کشورش را ترک کرد در حالی که دخترش تنها سه هفته داشت. «رینکو» همسر او هم در دوم دسامبر متوجه شد که همسرش به دست داعش افتاده است. وقتی تیک تیک ساعت به دقایق پایانی مهلت داده شده از سوی داعش به دولت ژاپن نزدیک می‌شد مادر و همسر کنجی هم گویی به دقایق پایانی عمر خود نزدیک می‌شدند. مادر کنجی با درخواست ملتمسانه از داعش برای آزادی او می‌گفت: «فرزندم، دشمن مسلمانان نیست.» او می‌گوید: فرزندم یک روزنامه‌نگار آزاد بود. «جانکو ایشیدو» مادر کنجی گوتو می‌گوید پسرم کسی بود که علاقه وافری به کشورهای اسلامی داشت و تلاش می‌کرد تا مردم ژاپن بهتر و بیشتر با مردمان این بخش از جهان آشنا شوند. او روز جمعه در میان خبرنگاران اعلام کرد: «دلیل اینکه فرزندم به سوریه رفت این بود که به مردم آنجا کمک کند.» ایشیدو پیشنهاد کرد که حاضر است جان خود را به جای فرزندش بدهد. ایشیدو همچنین اعلام کرد که فارغ از این بحران گروگان‌گیری او مشتاق است تا درهای خانه خود را به روی دانش آموزان مسلمانی بگشاید که می‌خواهند در ژاپن تحصیل کنند.