گروه جهان- «انصار بیت‌المقدیس»، شاخه مصری داعش، روز پنج‌شنبه به به شمال استان سینا حمله کرد و ۲۶ سرباز مصری را کشت. «العریش» پایتخت استان سینا نزدیک شهر شیخ زُوَید و شهر رفح هم مرز با غزه مورد حمله راکتی قرار گرفت. این گروه در پیام توییتری خود اعلام کرد که «حملات گسترده‌ای به شهرهای العریش، شیخ زوید و رفح را انجام داده است.» به گزارش الجزیره، این حمله بزرگ‌ترین حمله در نوع خود از ماه اکتبر به این سو بوده است که در آن ۳۰ سرباز کشته و تعدادی دیگر زخمی شدند. داعش مصر ادعا کرده یک پایگاه نظامی نزدیک ستاد فرماندهی پلیس، یک مجتمع مسکونی متعلق به نیروهای مسلح و پلیس و یک ایست بازرسی را هدف حملات خود قرار داده است. مقام‌های امنیتی می‌گویند حملات انصار بیت‌المقدیس باعث زخمی شدن ۶۲ نفر دیگر شده است. مسوولان امنیتی مصر اعلام کرده‌اند که این حملات باعث شده مقام‌ها اقدام به ساخت یک دیوار حائل در مرز غزه کنند تا مانع نفوذ مبارزان از سرزمین‌های فلسطینی به مصر شوند. از زمان سرنگونی محمد مرسی، رئیس‌جمهور مصر، گروه‌های شبه‌نظامی بارها صحرای سینا و مناطقی دیگر از مصر را هدف حملات خود قرار داده‌اند.

مبادله بی‌سرانجام

اگرچه شینزو آبه نخست‌وزیر ژاپن اعلام کرده که با اردن و سایر کشورها برای آزادی این روزنامه‌نگار ژاپنی همکاری نزدیک دارد اما گویی گره آزادی او هر روز کورتر می‌شود. اردن روز پنج‌شنبه اعلام کرد که همچنان ساجده الرشاوی (که داعش پنج‌شنبه را به عنوان آخرین مهلت برای آزادی او تعیین کرده بود) را در اختیار دارد. با اعلام حکم اعدام الرشاوی از سوی رسانه‌های اردن، داعش خواستار مبادله او با خلبان اردنی شده که در دست این گروه اسیر است. رویترز می‌افزاید: داعش در عراق، سوریه و کوبانی زیر فشار قرار گرفته و بنابراین به دنبال معامله با دولت‌های اردن و ژاپن است. دولت اردن هرگونه مبادله‌ای را با داعش رد کرد.

داعش به دنبال بازسازی

این روزها، روزهای سختی برای داعش و رهبری این گروه است. تروریست‌های داعش از بخش‌هایی از عراق (دیاله) و کوبانی (در سوریه) بیرون رانده شده‌اند. حملات نیروهای ائتلاف اگرچه توانسته زیرساخت‌ها و برخی فرماندهان این گروه را از میان ببرد اما داعش هنوز پابرجا است. داعش در بخش‌هایی از خاورمیانه و حتی شمال آفریقا حضور داشته و تروریست‌های خود را به این مناطق اعزام کرده است. صادرات

«تروریسم داعشی» غرب را هم بی‌نصیب نگذاشته است. با این حال، گزارش‌ها در مورد چشم‌انداز افول داعش ضد و نقیض است. داعش هنوز حدود ۵۰ هزار کیلومتر از عراق و ۳۰ درصد از خاک سوریه و ۱۰ درصد از جمعیت این کشور را در کنترل خود دارد. در غرب بغداد، این گروه همچنان در موضع تهاجمی در استان انبار است و به تازگی مرز عراق و عربستان را ناامن کرده است. سخنگوی پنتاگون اعلام کرد که: «ما ۶ - ۷ ماه است وارد درگیری با داعش شده‌ایم. این کار زمانی طولانی می‌طلبد.» یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا به نقل از جان کیربی، سخنگوی پنتاگون می‌گوید: «اخراج داعش از کوبانی بخشی از برنامه اولیه درخصوص عملیات چند ساله ماست. داعش گروهی انعطاف‌پذیر است و باید از عبارت «نقطه عطف» برای این گروه خودداری کرد.»