محمدحسین باقی: هزاران نفر از حامیان حزب‌الله به خیابان‌های بیروت آمدند تا احترام خود به «جهاد مغنیه» و ۶ شهید دیگر حزب‌الله را بیان کنند. مردم، یک صدا و سینه زنان پیکر شهدا را بر دوش حمل می‌کردند و برخی دیگر از بالکن‌های منازل خود کاغذهای رنگی بر سر عزاداران می‌ریختند. صدای «مرگ بر اسرائیل» و «مرگ بر آمریکا» فضا را در تسخیر خود گرفته بود و تیر هوایی هم به یاد شهدا شلیک شد. به گزارش الجزیره، «جهاد، ستاره‌ای نورسیده در میان اعضای حزب‌الله بود که سرپرستی او را قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس ایران بر عهده داشت.» بسیاری انتظار داشتند که او سلسله مراتب ترقی را به سرعت پیموده و جایگاهی شبیه به پدرش را در سلسله مراتب رهبری حزب‌الله به دست آورد. این گزارش می‌افزاید: «شهادت جهاد، فقدانی بزرگ اما سمبلیک برای حزب‌الله بود.» دوستان جهاد مغنیه هنگام مراسم عزاداری به نیکی از او یاد می‌کردند و او را «بسیار باهوش» و «دانشجویی نمونه و قابل احترام در دانشگاه» می‌دانستند. برخی دیگر او را «فردی خاص» معرفی می‌کردند که «پر کشیدنش از میان ما زود بود.»

گمانه‌زنی‌ها چه می‌گوید؟

بسیاری در محافل سیاسی منطقه در حال گمانه‌زنی در مورد «نحوه» و «سطح» پاسخ حزب‌الله هستند. ناظران سیاسی منطقه تردیدی در پاسخ حزب‌الله ندارند، اما در مورد «زمان» پاسخ تردید دارند. «نورسماح» گزارشگر الجزیره می‌نویسد: «این اولین حمله اسرائیل به یکی از اعضای بلندپایه حزب‌الله در سوریه بود و این نشان از وخامت اوضاع دارد.» «غسان‌جواد»، تحلیلگر سیاسی نزدیک به حزب‌الله، می‌نویسد: «بعید است حزب‌الله انتقامی بی‌برنامه داشته باشد. این گروه انتقام خود را برنامه‌ریزی شده و در زمانی مناسب انجام خواهد داد.»

«بلال‌فرهات»، یکی از اعضای حزب‌الله در پارلمان لبنان، به الجزیره می‌گوید: حمله اخیر اسرائیل بخشی از جنگ دائمی این رژیم است. وقتی خبرنگار از او در مورد «مقابله به مثل» حزب‌الله می‌پرسد چنین پاسخ می‌دهد: «صبر کنید و ببینید. پیام ما و خط ما هرگز متوقف نخواهد شد.» «سانا» خبرگزاری دولتی سوریه به نقل از وزیر اطلاع‌رسانی این کشور در واکنش به ترور رهبران حزب‌الله در خاک کشورش گفت: «این حمله تداوم حمایت اسرائیل از گروه‌های مسلح تروریستی است که در فهرست سازمان‌های تروریستی بین‌المللی و تحت تعقیب در جهان قرار دارند.»

اسرائیل به دنبال تحریک حزب‌الله

پرسشی که این روزها همگان زمزمه می‌کنند این است که حزب‌الله «کی» و «چگونه» پاسخ خواهد داد. تحلیلگران می‌گویند شهادت رهبران حزب‌الله باعث تغییر بازی در جنگ فعلی میان حزب‌الله و اسرائیل خواهد شد. «عمل‌سعد»، استاد دانشگاه لبنان و متخصص حزب‌الله، می‌گوید: «این ترور قواعد بازی را تغییر داده است. حزب‌الله پاسخ خواهد داد اما این بار بسیار چالاک پاسخ می‌دهد. حزب‌الله امروز در وضعیتی است که می‌تواند بدون در غلتیدن به سوی جنگی تمام عیار، پاسخی درخور دهد.» این استاد دانشگاه می‌افزاید که حمله اخیر برخلاف حملات قبل که «رندومی» بود رخ نداد، بلکه «تروری هدفمند» بود که احتمالا «برنامه‌ریزی زیادی روی آن شده بود. هدفی ارزشمند بود؛ بنابراین حزب‌الله باید پاسخ دهد.» سیدحسن نصرالله بارها اعلام کرده که «سوریه، خط قرمز ماست.» «ولیدچرارا»، تحلیلگر سیاسی مستقر در بیروت می‌گوید که این حمله هدفمند «خطوط نبرد میان حزب‌الله و اسرائیل را بیشتر خواهد کرد.» وی به الجزیره می‌گوید: «این حمله نشان می‌دهد که اسرائیل به دنبال بهانه و گسترش تقابل میان خود با حزب‌الله است. آنها در گذشته اعضای این گروه را در لبنان هدف قرار می‌دادند، اما این بار سوریه به میدان تقابل تبدیل شده است. می‌توانید ببینید که میدان درگیری اکنون از الناقوره‎ در لبنان تا بلندی‌های جولان و فراتر از آن گسترده است.» این تحلیلگر سیاسی می‌افزاید: «این حمله‌ای مستقیم به اعضای حزب‌الله در سوریه بود. بنابراین، این گروه پاسخ خواهد داد، اما زمان و چگونگی آن باعث شگفتی خواهد شد.» تحلیلگران امور منطقه می‌گویند اسرائیل به دنبال تحریک حزب‌الله و ارزیابی توان این گروه و تغییر میدان بازی است. نصرالله یک روز پیش از حمله اسرائیل به این رژیم هشدار داده بود که از هرگونه «اقدام احمقانه» در لبنان و سوریه خودداری کند. وی تاکید کرده بود که حزب‌الله از توان و قابلیت هدفگیری مراکز مختلف در اسرائیل برخوردار است و رزمندگان این گروه آماده تصرف جلیله و فراتر از آن هستند. نصرالله همچنین هشدار داد که اسرائیل فکر نکند حضور ما در سوریه باعث تضعیف قوای مان شده است. وی تصریح کرد: «ما به‌عنوان مقاومت، قوی تر از همیشه هستیم.» «سعد» در مورد میدان بازی حزب‌الله می‌گوید ترور جهاد و سایرین اگرچه فقدانی برای این گروه به حساب می‌آید، اما حزب‌الله اکنون گزینه‌های چندی در دست دارد: «یا از مزارع شبعا حمله کند یا میدان درگیری را به خارج از لبنان منتقل کند و عملیات خود را برای نشان دادن توانایی‌هایش از بلندی‌های جولان انجام دهد.» او می‌گوید: «حزب‌الله باید ثابت کند که ضعیف نیست و به لحاظ تاریخی نشان داده که تهدیدهایش را عملی خواهد کرد. ترور اعضای حزب‌الله، وضع موجود میان دو طرف را بر هم زده بنابراین، حزب‌الله پاسخ خواهد داد تا وضعیت میان طرفین مشخص‌تر شود.»