اتحاد دو کره در دستور کار گفت‌و‌گوهای دوجانبه

گروه جهان: چند روز پس از پیشنهاد رهبران کره‌جنوبی مبنی بر مذاکره با همسایه شمالی سرانجام «کیم جونگ اون» رهبر کره‌شمالی آمادگی خود را برای برگزاری مذاکره‌ای در سطوح بالا اعلام کرد. پیش‌تر وزیر اتحاد کره‌جنوبی اعلام کرده بود که این کشور نامه‌ای مبنی بر مذاکره به پیونگ‌یانگ فرستاده است. «ریو کیل جای» وزیر اتحاد کره‌جنوبی در یک کنفرانس خبری اعلام کرد که پیونگ یانگ نامه را دریافت کرده اما هنوز پاسخی نداده است.

رهبر کره‌شمالی در سخنرانی سال جدید خود که روز پنج‌شنبه از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، گفت: «اگر مقام های کره‌جنوبی صادقانه می‌خواهند روابط میان کره‌شمالی و جنوبی از طریق مذاکرات بهبود یابد ما می‌توانیم دیدارهای متوقف شده در سطوح بالا را از سر بگیریم.» سئول امیدوار است این مذاکرات در ماه ژانویه برگزار شده و موضوعاتی مانند اتحاد دوباره دو کره و پروژه های احتمالی مشترک را در بر بگیرد.

سخنرانی تلویزیونی «کیم جونگ اون» سومین سخنرانی سالانه تلویزیونی او از زمان به قدرت رسیدن در این کشور در سال ۲۰۱۱ است. وی در این سخنرانی اعلام کرد: «اگر فضا خوب باشد دلیلی ندارد که این دیدار سطح بالا را برگزار نکنیم.» هر دو کره از زمان پایان درگیری مسلحانه و پایان جنگ سرد در «وضعیت آتش‌بس» با یکدیگر بوده‌اند و معاهده صلحی با یکدیگر امضا نکرده‌اند.

اتحاد شبه‌جزیره کره اولویتی «اعلامی» برای هر دو کشور بوده است. در بیانیه دولت کره‌جنوبی هم آمده است که اگر کره‌شمالی درباره بهبود رابطه «صادق» باشد باید پیشنهاد سئول برای گفت و گو را «به سرعت» بپذیرد.

کره‌شمالی در گذشته نشانه‌هایی مبنی بر بهبود رابطه با سئول ارسال کرده اما تحریکات بعدی با مانورهای نظامی سئول- واشنگتن، پیشرفت در مذاکرات و بهبود رابطه را به بن‌بست کشانده است. رهبر کره‌شمالی در این سخنرانی خود همچنین تصریح کرد: «تمرینات نظامی گسترده (سئول- واشنگتن) منبع تنش روزافزون در شبه‌جزیره کره بوده و تهدید جنگ هسته‌ای را افزایش می‌دهد.» او که در اتاقی چوبی در برابر پرچم حزب حاکم کره سخن می‌گفت ۳۰ دقیقه در برابر دوربین بدون بیننده سخن گفت و سخنان خود را از روی متنی نوشته شده می‌خواند.

او همچنین اشاره کرد که دولت پیونگ یانگ در نظر دارد در سال جاری یک منطقه ویژه اقتصادی و توریستی به راه اندازد مثل منطقه تفریحی «کوه کومگانگ» که به روی همگان باز بود تا اینکه پس از کشته شدن یک توریست کره‌جنوبی در سال ۲۰۰۸ تعطیل شد. اعلام برنامه های سیاسی کره‌شمالی پیش از این فقط از طریق سرمقاله سالانه در روزنامه حزبی اعلام می‌شد. به گزارش رویترز، با این حال، کیم جونگ اون این بار تابوشکنی کرده و در سخنرانی عمومی خود برنامه‌های سیاسی‌اش را اعلام کرد.

این روش با روشی که پدرش به‌کار می‌گرفت کاملا متفاوت است. در واقع، روش تبلیغاتی «کیم» و پدرش کاملا با هم متفاوت است. کیمِ پدر فقط صدایش در تلویزیون دولتی پخش می‌شد و اثری از تصویر او نبود اما کیمِ پسر نه تنها صدا و تصویرش پخش می‌شود بلکه به جای اعلام سیاست‌ها در سرمقاله روزنامه رسمی، سخنرانی سالانه خود را سکویی برای اعلام برنامه هایش قرار داد.