سی‌ان‌ان و آسوشیتدپرس: «اسحاق حسین مرسل» فرمانده نظامی سومالی روز شنبه (۶ دی) اعلام کرد که «زکریا اسماعیل احمد حرسی»، فرمانده اطلاعاتی الشباب در خانه‌ای نزدیک شهر «الواک» دستگیر شد. او دستیار نزدیک رهبر سابق الشباب «عبدی گودانه» است که در ماه سپتامبر در حمله هوایی آمریکا نزدیک شهر «براوی» کشته شد. نیروهای سومالی می‌گویند حرسی و راننده اش بدون مقاومت دستگیر شدند. وزارت خارجه آمریکا ۳ میلیون دلار جایزه برای کسب اطلاعات از حرسی تعیین کرده بود. وزارت خارجه همچنین ۷ میلیون دلار جایزه برای دریافت اطلاعات از موقعیت گودانه تعیین کرده بود. فردی به نام احمد عمر از زمان مرگ گودانه جانشین او در رهبری الشباب شد. حرسی یکی از هفت رهبر رده بالای الشباب است و اکنون مشخص نیست که جایزه‌ای که برای حرسی تعیین شده با تسلیم او به کسی پرداخت خواهد شد یا نه. الشباب در روز کریسمس ۲۰۱۴ به مقر اتحادیه آفریقا در موگادیشو، پایتخت سومالی، حمله کرد. در این حمله ۹ نفر از جمله سه سرباز اتحادیه آفریقا جان خود را از دست دادند. مقر اتحادیه آفریقا در موگادیشو محل استقرار دفترهای سازمان ملل متحد و سفارتخانه‌های کشورهای غربی نیز است.

در اوایل دسامبر ۲۰۱۴ نیروهای الشباب به یک کاروان خودروی متعلق به سازمان ملل در شهر موگادیشو، پایتخت سومالی، حمله انتحاری کردند. این حمله در منطقه‌ای رخ داد که از نظر امنیتی به‌شدت کنترل می‌شود. در این حمله دست‌‌کم ۴ تن کشته و دو تن مجروح ‌شدند.

الشباب در سال ۲۰۰۶ اعلام موجودیت کرد و جریانی است که از درون سازمان جوانان «وحدت محاکم اسلامی» شکل گرفت. در آن زمان شبه‌نظامیان «وحدت محاکم» بخشی از سومالی و پایتخت آن موگادیشو را در تصرف خود داشتند. الشباب که شمار جنگجویانش به هزاران نفر می‌رسد، خواستار حکومتی سلفی است.