ایتارتاس- «میخائیل گورباچف» در اظهاراتی به تحسین نقش ولادیمیر پوتین در با ثبات کردن روسیه در تاریخ این کشور پرداخت اما نسبت به تکرار اشتباهاتی که وی در زمان ریاست‌جمهوری‌اش در شوروی سابق مرتکب شد، هشدار داد. میخائیل گورباچف آخرین رهبر اتحاد جماهیر شوروی سابق که از کتاب جدیدش با نام «بعد از کرملین» رونمایی کرد، گفت: پوتین در باثبات کردن روسیه بعد از یلتسین، نقش بزرگی ایفا کرد در حالی که مساله‌ای که در آن زمان مطرح بود نجات روسیه از فروپاشی بود.وی با اشاره به اینکه شیوه‌های مستبدانه از سوی پوتین استفاده شده، تاکید کرد: هدف پوتین در راستای منافع اکثریت مردم است. ما یک رئیس‌جمهوری تمام و کمال داریم اما به نظر می‌رسد او در حال دچار شدن به همان بیماری‌ است که من در زمان اجرای اصلاحات به آن دچار شدم. به گفته گورباچف شیوه‌های مستبدانه در سازمان‌های دولتی روسیه امروز هرچه بیشتر از قبل دیده می‌شود. وی افزود: من فکر می‌کنم که این شیوه درستی نیست. مطمئن هستم دیگر روسیه به گذشته باز نمی‌گردد.

وی عنوان کرد: مردم به ویژه نسل جوان در شرایط دوران اصلاحات گلاسنوست (سیاست شفاف‌سازی سیاسی) بزرگ شده‌اند و دیگر کسی نمی‌تواند آنها را به زمانی که ما در آن زندگی می‌کردیم، بازگرداند.

گورباچف با یادآوری فشارهایی که پس از کنار گذاشته شدن وی از قدرت بر او وارد شد، گفت: من از پا ننشسته‌ام و همچنان برای زندگی‌ام برنامه دارم.