بزرگ‌ترین مانور جهان در خلیج‌فارس

اسکای‌نیوز- یکی از بزرگ‌ترین مانورهای دریایی سال‌های اخیر در منطقه با مشارکت ۴۴ کشور جهان در خلیج‌فارس ادامه دارد و بنا بر اعلام مسوولان برگزاری آن، تا دو روز دیگر به کار خود پایان خواهد داد. ۳۸ کشتی نظامی، ۱۹ زیردریایی و صدها کارشناس و نیروی نظامی از ۴۴ کشور جهان در مانور بین‌المللی مین‌روبی در خلیج‌فارس، دریای عمان و دریای سرخ مشارکت دارند. فرماندهی این مانور را ناوگان پنجم دریایی آمریکا که مقر آن در بحرین قرار دارد، برعهده گرفته و کشورهای عرب حوزه خلیج‌فارس به ویژه عربستان در آن مشارکتی فعال دارند.

بنابر اعلام ناوگان پنجم دریایی آمریکا، این مانور پنجم آبان از خلیج‌فارس آغاز شده و در مراحل بعدی در خلیج عمان، خلیج عدن و دریای سرخ به اجرا درآمده است و بر سه منطقه دریایی استراتژیک یعنی تنگه هرمز، تنگه باب‌المندب و کانال سوئز که شاهراه‌های اقتصادی و تجارت بین‌المللی محسوب می شوند، تمرکز داشت.

مانور یادشده سومین مانور بزرگی است که ناوگان پنجم آمریکا از بدو تشکیل آن اجرا کرده و گفته می‌شود که شرایط امنیتی حاکم بر منطقه از جمله تحولات عراق، سوریه، یمن و مصر از انگیزه‌های برگزاری این مانور بوده است.

به گفته مسوولان آمریکایی در این مانور از تکنولوژی‌ها و سلاح‌های جدید در زمینه مین‌روبی و تامین امنیت حمل‌ونقل دریایی استفاده شده و هماهنگی میان کشورهای شرکت‌کننده از پنج قاره جهان مورد ارزیابی قرار گرفته است.

در این مانور کشورهای عربی دیگری از جمله مصر و لبنان نیز حضور دارند که حضور این دو کشور در سطح ناظر بوده و در عمل نیروی نظامی به رزمایش اعزام نکردند.