حسین موسوی: ابراهیم الجعفری وزیر خارجه عراق روز دوشنبه در صفحه شخصی توییتر خود خبر داد که ابوبکر البغدادی رهبر گروه تروریستی داعش پس از زخمی شدن در حمله هوایی کشته شده است. با وجود این یک حساب کاربری توییتر منسوب به گروه خلافت خودخوانده اسلامی تایید می‌کند خلیفه‌شان زخمی شده اما تاکید دارد که حال وی خوب و زخم‌ها سطحی است. با این وجود مقامات پنتاگون هنوز اخبار زخمی شدن ابوبکر البغدادی را تایید نمی‌کنند و در بیانیه‌ای که به همین مناسبت صادر کرده‌اند می‌گویند که حضور البغدادی را در جلسه‌ای که گفته می‌شود سران داعش در آن حضور داشتند، تایید نمی‌کند. این در شرایطی است که نیروهای اطلاعاتی عراق و وزارت دفاع این کشور می‌گوید که البغدادی به شدت زخمی شده و حال وی نیز وخیم است. اما روزنامه ایندیپندنت می‌نویسد که یکی از مقامات وزارت کشور عراق خبر زخمی شدن البغدادی را تایید می‌کند؛ اما صحت خبر وخامت حال او را رد می‌کند. به گفته این مقام وزارت کشور عراق جراحت‌های البغدادی سطحی بوده است. گزارش‌نویس روزنامه «ایندیپندنت» اعتقاد دارد که اگر خبر زخمی شدن البغدادی تایید شود قدم مهمی در مبارزه با داعش برداشته شده و ممکن است حملات علیه این گروه وارد فاز جدیدی شود.

در این‌باره خبرگزاری‌ها اعلام کردند که باراک اوباما رئیس‌جمهوری عراق موافقت کرده که نیروی زمینی این کشور را برای مبارزه با گروه داعش وارد خاک عراق کند. پیش از این اوباما اعلام کرده بود که حاضر نیست پای سربازان آمریکایی به خاک عراق برسد و ترجیح می‌دهد که علیه مواضع این گروه از هوا اقدام کند.

به‌رغم اینکه خبرها در مورد کشته یا زخمی شدن البغدادی ضدونقیض است، گفته می‌شود که یکی از یاران نزدیک البغدادی در حمله گروه ائتلاف علیه داعش، کشته شده‌ است. روزنامه ایندیپندنت به نقل از مقامات آمریکایی تایید می‌کند که «عبدالرحمان ابوالعطایی» نفر دوم این گروه که به «ابوسجاد» معروف است در حمله هوایی نیروهای ائتلاف کشته شده است. دلیل اینکه تاکید می‌شود البغدادی نیز در بین زخمی‌‌های این حمله قرار دارد حضور ابوسجاد در این جلسه بوده است.

گفته می‌شود که ابو سجاد در جلساتی حضور پیدا می‌کرده که خلیفه خودخوانده اسلامی نیز حضور داشته باشد. او در تمام سفرها همراه البغدادی بوده است. در این شرایط نیز شبکه خبری«العربیه» به نقل از دو تن از عشایر عراقی می‌گوید که البغدادی به شدت زخمی شده است و حال وی نیز خوب نیست.

«ابو محمد العدنانی»، سخنگوی این گروه اما ضمن رد این ادعاها در صفحه شخصی فیس‌بوکش نوشت شما فکر می‌کنید که خلیفه ما روزگارش را با شهادت به پایان رسانده است!! اما وی در گفت‌وگو با روزنامه «جروزالم پست» به‌گونه‌ای دیگر صحبت کرده و گفته است که حال البغدادی خوب است و به زودی خود را باز خواهد یافت. به نوشته روزنامه «واشنگتن‌پست»، قسمت آخر صحبت‌های العدنانی گواه این مساله است که البغدادی دست‌کم مجروح شده و معنای ضمنی جمله وی نیز این موضوع را تایید می‌کند.

روز گذشته اندرو‌مارشو، رئیس نیروهای مسلح انگلستان هم با حضور در برنامه صبحگاهی بی‌بی‌سی این نظریه را مطرح کرد که البغدادی در حملات گروه ائتلاف به شدت زخمی‌شده و سپس مرده است. او اعتقاد دارد که این حمله با رصد گروه ائتلاف موفقیت‌آمیز بوده است. چند صباحی است که آمریکا و انگلستان، تحرکات گروه داعش را هم از زمین و هم از فضا، به وسیله ماهواره تحت نظر دارند. روز جمعه هم خبر رسید که انگلستان بیش از ۵۰ تن از نیروهای خود را برای دستگیری جلاد داعش که بریتانیایی است عازم عراق کرده تا هم فردی موسوم به «جان جهادی» را دستگیر و هم تحرکات این گروه تروریستی را از نزدیک رصد کنند.

گن هافتون، از مقامات وزارت دفاع هم می‌گوید اگر خبر مرگ البغدادی صحت داشته باشد، ممکن است این گروه دست به تلافی بزنند. این کارشناس اعتقاد دارد که افراد داعش به‌زودی خود را بازسازی خواهند کرد و احتمال اینکه در غرب حملاتی انتحاری علیه شهروندانشان انجام بدهند، فراوان است.

همپای اخبار ضدونقیض در مورد مرگ یا زخمی شدن البغدادی، خبرها در مورد نوع حمله به جلسه سران داعش هم ضدونقیض است. در شرایطی که برخی می‌گویند جنگنده‌های گروه ائتلاف از طریق ردگیری یک کاروان توانسته سران داعش را بمباران کند، اما محلی‌ها می‌گویند که جنگنده‌های آمریکایی توانسته‌اند محل جلسه سران را شناسایی و بمباران کند. چنین عملیات مشابهی پیش از این از سوی ایالات‌متحده رخ داده بود و در پی آن توانسته بود رد قذافی، دیکتاتور لیبی را بگیرد و باعث زخمی شدن وی بشود. این اما برای نخستین‌بار است که ایالات‌متحده با شناسایی محل حضور سران داعش در عراق چنین عملیاتی را تدارک دیده است. البغدادی مردی که تحت تعقیب‌ترین مرد جهان است، چنانچه کشته شده باشد برای وی جایگزین‌های متعددی را مطرح کرده‌اند؛ اما محتمل‌ترین گزینه‌ای که برای وی مطرح شده شخصی به نام «ترکی بن علی» است که از او به عنوان تئوریسین داعش یاد می‌شود.