تمرین دموکراسی

سی وای لیونگ مدیر اجرایی هنگ‌کنگ ترجمه: حسین موسوی هنگ‌کنگ، بحثی مهم درخصوص توسعه قانون اساسی ماست. این بحثی است که باید صورت پذیرد. این مجادلات اما نباید خام باشد، بلکه باید با دلیل و منطق همراه باشد. بحث‌های خام- برای اصلاحات سیاسی- در نهایت ما را به ناکجاآباد هدایت خواهد کرد. در واقع این بحث‌ها باید در چارچوب قانون اساسی که هنگ‌کنگ را زیرمجموعه مدیریت ویژه چین قرار می‌دهد، صورت گیرد. اخیرا بحث‌های زیادی درخصوص تصمیم کمیته دائمی کنگره ملی خلق چین درباره پارامترهای فرد اجرایی در سال ۲۰۱۷ صورت گرفته است. منتقدان می‌گویند چارچوب‌های تعیین‌کننده فرد مورد نظر بسیار محدود است و با این چارچوب، تنها فرد مورد نظرِ پکن رای خواهد آورد. چنین ادعاهایی بسیار بی‌پایه و اساس هستند و ما هنوز در مورد جزئیات فرد اجرایی وارد بحث نشده‌ایم. این موضوع می‌تواند به زودی به بحث عمومی گذاشته شود، زیرا پس از آن به قانون تبدیل خواهد شد و شیوه انتخاباتی را برای سال ۲۰۱۷ تغییر خواهد داد.

شیوه انتخاباتی

در پاسخ به پرسش انتخاب مدیر اجرایی، قانون اساسی کوچک هنگ‌کنگ از قانون اساسی مادر می‌گوید که هدف نهایی انتخاب مدیر اجرایی با حق رای همگانی است و این روش نیز مطابق با متدهای دموکراتیک است. برای تغییر براساس روش جدید، قانون مادر نیاز دارد که به تایید دو سوم از اعضای شورای قانون‌گذاری (۷۰ نفر از اعضای این شورا) برسد. سپس این مورد باید به تایید رئیس اجرایی و در نهایت کنگره ملی خلق چین برسد. در این ارتباط ما دو انتخاب پیش روی خود داریم؛ پابرجایی قانون اساسی فعلی که در این روش فرد مورد نظر به‌وسیله کمیته ۱۲۰۰ نفره که توسط مدیر اجرایی منصوب شده‌اند انتخاب می‌شود، یا پذیرفتن توسعه سیستم که اخیرا توسط کنگره ملی خلق چین مطرح شده است. در این روش دو تا سه کاندیدا وزن خود را با رای ۵ میلیون نفر از واجدین شرایط در هنگ‌کنگ می‌سنجند و این برای نخستین‌باری است که چنین تمرینی برای مردم آن منطقه رخ می‌دهد.

گام تاریخی

من صمیمانه امیدوار هستم که قانونگذاران این گام تاریخی را در سال ۲۰۱۷ بردارند. برخلاف دیگر شهرها یا استان‌ها در چین، آنهایی که در این کشور هستند، می‌دانند که منطقه مدیریت ویژه هنگ‌کنگ از استقلال نسبی برخوردار است. از جمله نظام حقوقی، قوه مقننه، امنیت داخلی، مهاجرت، آداب و رسوم، اقتصاد، امور مالی، تجارت، صنعت، تجارت، حمل‌ونقل، حمل‌ونقل هوایی، آموزش و پرورش، ورزش، دین و امور خارجی. همه این موارد در قانون اساسی ما تضمین شده است. این اختیارات را هنگ‌کنگ از طریق دولت مرکزی خلق دریافت کرده است. به همین دلیل دولت مرکزی قدرت انتصاب مدیر اجرایی و همچنین مقامات اصلی را دارد.