گروه بین‌الملل: یک مقام آمریکایی گفته است مقامات آمریکایی به این نتیجه رسیده‌اند که به جز ادوارد اسنودن، افشاگر دیگری در آژانس امنیت ملی آمریکا وجود دارد که اسناد محرمانه را در اختیار رسانه‌ها قرار می‌دهد. به گزارش دویچه‌وله، شبکه خبری «سی‌ان‌ان» به نقل از این مقام آمریکایی که نامش فاش نشده، گزارش داده است که هنوز مشخص نیست که «افشاگر جدید» تا چه میزان اطلاعات در اختیار دارد و این اطلاعات «تا چه اندازه مخرب هستند.» پایگاه اینترنتی «اینترسپت» (Intercept) متعلق به گلن گرین‌والد، روزنامه‌نگار آمریکایی نزدیک به ادوارد اسنودن، روز سه‌شنبه سند محرمانه‌‌ای را منتشر کرد که از جزئیاتی در مورد اقدامات نهادهای اطلاعاتی آمریکا در زمینه دفاع در مقابل تروریسم پرده برمی‌داشت.

این سند بانک‌های اطلاعاتی را شامل می‌شود که سازمان‌های امنیتی آمریکا در آن اطلاعات مربوط به مظنونان عملیات تروریستی را جمع‌آوری و ذخیره می‌کنند. تاریخ تهیه این اسناد به اوت ۲۰۱۳ باز می‌گردد. در آن زمان ادوارد اسنودن خاک آمریکا را از بیم پیگرد قانونی ترک کرده بود و به همین دلیل مقامات آمریکایی گمان می‌برند که شخص دیگری در دستگاه اطلاعاتی این کشور وجود دارد که اطلاعات محرمانه را به رسانه‌ها می‌دهد.

«اینترسپت» با بررسی این سند، از برخی معیارهای مبهم و خودسرانه گزارش داده است که نهادهای اطلاعاتی آمریکا با استناد به آنها، افراد را در فهرست تروریستی ایالات متحده جای می‌دهند.

به نوشته این پایگاه اینترنتی دست‌کم ۶۸۰ هزار نفر در فهرستی به عنوان «تروریست‌های شناخته شده یا مظنونان به عملیات تروریستی» جای داده شده‌اند، در حالی که ۲۸۰ هزار نفر از این افراد عضو هیچ‌کدام از گروه‌های تروریستی شناخته‌شده نظیر القاعده یا طالبان نیستند. در همین حال این سند محرمانه نشان می‌دهد که در یکی از بانک‌های اطلاعاتی یک میلیون نام به ثبت رسیده است.

در همین حال نهادهای اطلاعاتی آمریکا مظنونانی را که در رده خطرناک دسته‌بندی شده‌اند، در فهرست «پرواز‌ممنوع» جای داده‌اند. شمار نام‌های ثبت‌شده در این فهرست از زمان به قدرت رسیدن باراک اوباما در سال ۲۰۰۹ بیش از ۱۰ برابر افزایش داشته است و به نوشته «اینترسپت» هم اکنون ۴۷ هزار نام در این فهرست وجود دارد. گلن گرین‌والد پیش‌‌تر تلویحا اشاره کرده بود که ممکن است به جز ادوارد اسنودن، پای یک افشاگر دیگر نیز در میان باشد. اینترسپت اعلام کرده است که این سند محرمانه جدید را از یک «منبع سازمان اطلاعات» آمریکا دریافت کرده است. این وب‌سایت افشاگر پیش از این در گذشته هر بار گزارشی را بر پایه اطلاعات ادوارد اسنودن تهیه می‌کرد، نام اسنودن را به عنوان منبع اطلاعاتی خود ذکر می‌کرد. این بار اما اینترسپت از کارمند سابق آژانس امنیت ملی آمریکا به عنوان منبع اطلاعاتی خود نامی نبرده که همین مساله ظن وجود یک افشاگر دیگر را دو چندان می‌کند.