گروه بین‌الملل: فعالان حقوق بشر و قانون‌گذاران زن ترکیه علیه معاون نخست‌وزیر کشورشان که گفته بود زنان نباید در ملأعام بلند بخندند اقامه دعوی کردند. به گزارش «ایسنا»، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، آیلین نازلیاکا، یکی از قانون‌گذاران زن ترکیه گفت: زنان با مقامات دادگاه استانبول این شکایت قانونی را تنظیم و بولنت آرینچ، معاون نخست‌وزیر ترکیه را به نقض منشورهای تبعیض ‌نژادی متهم کردند و مدعی هستند که این اظهارات آرینچ اجازه می‌دهد تا زنان در صورت خنده در ملأعام مورد خشونت‌های احتمالی قرار گیرند. تعداد بسیاری انتظار دارند تا این شکایت منجر به اقدامی قانونی علیه آرینچ شود اما نازلیاکا گفت: زنان با این اقدام پیامی به آرینچ می‌دهند مبنی بر اینکه اظهارات تبعیضی وی قابل قبول نیست. آرینچ در اظهارات خود گفته بود: بلند نخندیدن در ملأعام جزو الزامات برای یک زن آبرومند و محترم است. در همین حال زنان ترکیه با به اشتراک گذاشتن عکس‌هایی از خنده‌های خودشان در رسانه‌های اجتماعی به این اظهارات وی اعتراض کردند. کتک‌کاری در پارلمان ترکیه بر سر ترکمان‌های عراق

در جریان یک جلسه پارلمان ترکیه میان تعدادی از نمایندگان حزب حاکم عدالت و توسعه و حزب مخالف جنبش ناسیونالیست بر سر حمایت‌ از ترکمان‌های عراق درگیری به وجود آمد.

به نوشته روزنامه تودی زمان، این جلسه پارلمانی در ساعت ۲بعداز ظهر به وقت محلی تحت ریاست عایشه نور باغچه کاپیلی، معاون رئیس پارلمان و برای مذاکره درباره تصویب یک لایحه کلی برگزار شد. در جریان این جلسه تنش‌هایی میان نمایندگان حزب حاکم عدالت و توسعه و جنبش ناسیونالیست در گرفت. در این درگیری تعدادی از نمایندگان به یکدیگر مشت و لگد زدند. در حالی که پیشنهاد تحقیقات حزب جنبش ناسیونالیست برای حمایت از ترکمان‌های عراق به رای گذاشته شد اما برخی از نمایندگان حزب حاکم عدالت و توسعه در این درگیری شرکت نکردند. در نتیجه علی اوزونیرماک، معاون استان آیدن از حزب جنبش ناسیونالیسم فریاد زد: «شما شارلاتان هستید!» وی حزب حاکم عدالت و توسعه را برای عدم حمایت از ترکمان‌های عراق مقصر دانست. سپس نمایندگان از این دو حزب با یکدیگر درگیر شدند.

معاون رئیس پارلمان در زمان رای‌گیری درباره پیشنهاد حزب جنبش ناسیونالیسم درخصوص شبه‌نظامیان داعش مدعی شد که تعداد نمایندگان حاضر برای رای‌گیری کافی است. سپس حزب جنبش ناسیونالیسم خواستار بلند خوانده شدن آرا شد و معاون رئیس پارلمان نیز آرا را با صدای بلند قرائت کرد. سپس آنها تنفسی اعلام کردند و ناگهان گولنت توران و حسن کارال از حزب حاکم عدالت و توسعه غایب شدند. این تنفس به جای کاهش تنش‌ها باعث افزایش درگیری‌ها شد. مصطفی شاهین، معاون حزب عدالت و توسعه از استان مالاتای با علی اوزونیرماک درگیر شد و هر دو آنها روی زمین افتادند. در این رویداد شاهین از ناحیه بینی و اوزونیرماک از ناحیه صورت زخمی شدند. درگیری میان این دو نماینده سپس باعث درگیری میان دیگر نمایندگان شد و این مساله تا زخمی شدن چندین نماینده پایان نیافت.

اردوغان: ترکیه به دنبال صلح و ثبات دائم منطقه‌ای است

همزمان با ناآرامی در پارلمان ترکیه، نخست‌وزیر ترکیه گفت: آنکارا از ثبات کشور دفاع می‌کند و قدرت خود را گسترش می‌دهد و تلاش می‌کند تا صلح و ثبات در منطقه را دائمی کند. به گزارش «ایسنا»، به نوشته روزنامه حریت، اظهارنظرهای رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه در حالی مطرح شد که شورای عالی نظامی این کشور تحت رهبری اردوغان و با حضور مقام‌های ارشد نظامی و غیرنظامی فعالیت خود را در چهارم آگوست آغاز کرد. اردوغان در «کتاب ویژه» آرامگاه مصطفی کمال آتاتورک، بنیانگذار ترکیه نوین در آنیتکبیر نوشت: ما در دوران حساسی زندگی می‌کنیم که باید اقدامات دقیقی را برای قدرتمند کردن ارتش خود با استفاده از مردان با صلاحیت، تجهیزات مدرن و ظرفیت‌های بالای عملیاتی انجام دهیم.

اردوغان همچنین هدف دولتش را در تبدیل کردن ترکیه به یکی از ۱۰ کشور توسعه‌یافته تا سال ۲۰۲۳، صدمین سالگرد ایجاد جمهوری ترکیه بار دیگر مطرح کرد.