عقب‌نشینی صهیونیست‌ها از غزه
گروه بین‌الملل: در شرایطی که در سی‌امین روز جنگ تعداد شهدای فلسطین در نوار غزه به 1870 تن رسیده است، ارتش اسرائیل اعلام کرد که با اجرایی شدن آتش‌بس 72 ساعته نیروهای خود را از غزه خارج می‌کند.





در پی آتش‌بس 72 ساعته روی داد

عقب‌نشینی صهیونیست‌ها از غزه

گروه بین‌الملل: در شرایطی که در سی‌امین روز جنگ تعداد شهدای فلسطین در نوار غزه به 1870 تن رسیده است، ارتش اسرائیل اعلام کرد که با اجرایی شدن آتش‌بس 72 ساعته نیروهای خود را از غزه خارج می‌کند.


به گزارش «ایسنا»، ارتش اسرائیل روز سه‌شنبه اعلام کرد که از زمان اجرایی شدن آتش‌بس در روز گذشته به طور کامل از غزه خارج شد. این نخستین قدم در راستای درخواست مصر برای صلح بوده است. پیش‌تر سخنگوی ارتش اسرائیل اعلام کرده بود که ارتش به محض اجرایی شدن آتش‌بس در مقرهای دفاعی در سرزمین‌های اشغالی و خارج از غزه مستقر خواهد بود. اما چندی بعد اعلام کرد که ارتش این رژیم ماموریت‌های دیگری دارد که باید آنها را در نوار غزه تکمیل کند.
موتی الموز، سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی در مصاحبه با شبکه دو تلویزیون این رژیم اعلام کرد: ارتش اسرائیل قبل از تکمیل تمام ماموریت‌های خود در نوار غزه، از آن خارج نخواهد شد.
وی با بیان اینکه ارتش توانسته‌ است تمام تونل‌هایی را که در جریان عملیات نظامی شناسایی کرده است تخریب کند، گفت: ارتش در آینده دست به عملیات گسترده‌ دیگری خواهد زد؛ اما وی ماهیت این عملیات را مشخص نکرد.
این در شرایطی که سایت نیویورک دیلی مدعی شده است که ارتش رژیم صهیونیستی تمامی تونل‌ها را از بین برده است و در خارج از نوار غزه به حالت آماده باش به سر می‌برد.
همزمان با این موضوع «سعیده وارثی»، وزیر امور اقلیت‌های دینی انگلیس به دلیل سیاست‌های دولت بریتانیا در قبال فاجعه غزه از سمت خود استعفا داد. به نوشته روزنامه ایندیپندنت، وارثی نخستین زن مسلمان عضو کابینه انگلیس و یکی از اعضای ارشد حزب محافظه‌کار این کشور است. سعیده وارثی پاکستانی‌الاصل روز گذشته در توییتر نوشت: با تاسف اعلام می‌کنم که استعفای خود را امروز صبح به نخست وزیر ارائه کردم. وی در ادامه نوشت: من دیگر نمی‌توانم از سیاست دولت در قبال غزه پشتیبانی کنم.
آمار شهدای غزه
در حالی که رژیم صهیونیستی آتش‌بس یکجانبه اعلام کرده بود، ۵۳ فلسطینی روز دوشنبه در نوار غزه به شهادت رسیدند و جنبش حماس نیز این رژیم را به نقض آتش‌بس متهم کرده است.
شبکه الجزیره گزارش داد: تعداد شهدای فلسطین از آغاز حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه از هشتم ماه گذشته به 1870 تن رسید و بیش از 9567 تن براثر حملات رژیم صهیونیستی زخمی و 3000 خانه نیز به صورت کلی و جزئی تخریب شده‌اند.
رژیم صهیونیستی به‌رغم آتش بس یک‌جانبه خود خانه‌ای را در اردوگاه آوارگان الشاطی در غرب شهر غزه هدف قرار داد و بر اثر آن یک دختربچه به شهادت رسید و حدود ۳۰ تن دیگر نیز زخمی شدند. همچنین جنگنده‌های رژیم صهیونیستی مناطق دیگری را در نوار غزه هدف قرار دادند که بر اثر آن چندین تن کشته و زخمی شدند.
بیرون کشیدن جسد شهدا
در این شرایط اما پیکر ۳۵ شهید از زیر آوار خانه‌ها بیرون کشیده شد که پیش از این ورود به این خانه‌ها ممنوع اعلام شده بود. در این راستا کادرهای امدادرسان فلسطینی جسد ۱۱ تن از جمله چند کودک را در منطقه شرق رفح واقع در جنوب نوار غزه بیرون کشیدند. نیروهای امدادگر اعلام کردند که نتوانستند جسدهای بسیاری را که همچنان در زیر آوار است، پیدا کنند. رژیم صهیونیستی اعلام کرده است که این آتش‌بس شامل رفح نمی‌شود.
همچنین با آغاز آتش‌بس موقتی که رژیم صهیونیستی به صورت یک‌جانبه آن را اعلام کرد ده‌ها خانواده فلسطینی به بیت حانون واقع در شمال شرق غزه رفتند تا ببینند که چه بر سر خانه‌های آنها آمده است. آنها دیدند که تعداد بسیاری از خانه‌ها و مناطق زیر حملات رژیم صهیونیستی ظرف روزهای اخیر نابود شده است. سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی مدعی شده است که با آغاز آتش‌بس هفت ساعته از ساعت 10 صبح (هفت به وقت گرینویچ) هیچ حملاتی از سوی این رژیم صورت نگرفته است و چهار موشک از غزه شلیک شده است که دو موشک به داخل اراضی اشغالی سقوط کرده است.
پایان دادن به تخریب تونل‌ها
ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرد که در آستانه پایان دادن به تخریب تونل‌هایی است که گروه‌های فلسطینی از آنها برای ورود به اراضی اشغالی استفاده می‌کنند؛ اما سخنگوی بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی اعلام کرده است که به محض پایان روند تخریب تونل‌ها، نیروهای اسرائیلی در دو طرف مرزها خواهند بود. منابع همچنین پیش‌بینی کردند که تانک‌ها و خودروهای زرهی رژیم صهیونیستی از جنوب به سمت پایگاه نظامی در شمال اراضی اشغالی انتقال داده شوند. این اظهارات نشان می‌دهد که تل‌آویو مصمم بوده است ظرف چند ساعت پس ازآن به عملیات نظامی خود پایان دهد.
شلیک موشک‌های مقاومت به نقب
خبرنگار الجزیره گزارش داد در پی شلیک موشک‌های مقاومت به شهرک یهودی‌نشین اشکول و سدوت هنیگب در نقب چندین صهیونیست زخمی شده‌اند. در همین حال گردان‌های عزالدین قسام شاخه نظامی جنبش حماس اعلام کرد که چندین خمپاره به سمت پایگاه نظامی زکیم و شهرک یهودی‌نشین کفار عزه در مرزهای نوار غزه شلیک کرده است. الجزیره گزارش داد که صدای آژیرهای خطر در بیشتر مناطق مجاور نوار غزه بلند شده است. در این شرایط، رسانه‌های عبری زبان گزارش دادند 11 موشک که از غزه عصر دوشنبه شلیک شدند به مناطق مجاور غزه اصابت کردند.
همزمان گردان‌های قدس شاخه نظامی جنبش جهاد اسلامی اعلام کرد که شهر عسقلان را با پنج موشک گراد هدف قرار داده است.


ادامه مطلب را در صفحات خبر (۸) و باشگاه اقتصاددانان (۲۹) بخوانید.