بزرگ‌ترین سد عراق در دست داعش

گروه بین‌الملل: نیروهای تروریستی داعش پس از ساعت‌ها زد و خورد سد موصل را به تصرف خود درآوردند. به گزارش «ایسنا»، به نقل از شبکه خبری اسکای نیوز عربی، مسوولان کرد و شاهدان عینی اعلام کردند که تروریست‌های داعش سد موصل در شمال استان نینوا و شهر سنجار در غرب این استان و شهر مرزی الربیعه در مرزهای سوریه را تحت تصرف خود درآورده‌اند و کنترل داعش بر سد موصل پس از آن صورت گرفت که آنها دو منطقه و یک میدان نفتی را روز یکشنبه تحت کنترل خود درآوردند و این اولین پیروزی گسترده آنها علیه نیروهای کرد به شمار می‌آید. سد موصل در ۵۰ کیلومتری شمال غرب شهر موصل روی رودخانه دجله قرار گرفته است. تخریب این سد که منبع اصلی تولید برق منطقه است، می‌تواند چند شهر بزرگ عراق را زیر آب ببرد و قطع احتمالی آب آن منجر به خشک شدن مزارع کشاورزی خواهد شد. پیش‌تر تروریست‌های داعش دو منطقه تحت کنترل نیروهای پیشمرگه کرد را در جنوب منطقه سنجار در مرزهای عراق و سوریه تحت تصرف خود درآوردند که این امر ساکنان این دو منطقه را واداشت تا به سمت کوه‌ها فرار کنند. تروریست‌های داعش به این مناطق از بامداد یکشنبه حمله کردند و با نیروهای پیشمرگه کرد درگیر شدند و نیروهای پیشمرگه پایگاه‌های خود را ترک و به داخل منطقه سنجار عقب‌نشینی کردند. پیش‌تر سازمان ملل متحد در بیانیه‌ای تسخیر «تقریبا تمام شهر سنجار و منطقه تلعفر» در استان نینوا در شمال غرب عراق توسط نیروهای داعش و متحدانش را تایید کرده بود و نسبت به وقوع یک «تراژدی انسانی» در این منطقه هشدار داده است. روزنامه آنلاین نیویورک تایمز هم نوشت که هزاران نفر از ساکنان این شهرها به مناطق دیگر فرار کرده‌اند و در کوه‌ها پناه گرفته‌اند. همزمان خبرگزاری فرانسه به نقل از غیاس سوجی، مسوول سازماندهی اتحاد میهنی کردستان در موصل اعلام کرد که در پی حمله اعضای داعش به پایگاه‌های پیشمرگه‌ها، آنها کاملا از دو منطقه کرتازرک و ملا خضر در جنوب سنجار عقب‌نشینی کردند. ظرف روزهای اخیر این دومین حادثه عقب‌نشینی نیروهای پیشمرگه از شهرهایی است که آن را تحت کنترل خود درآورده بودند، زیرا اخباری منتشر شده است که نشان می‌دهد آنها از منطقه نفت‌خیز زمار نیز عقب‌نشینی کرده‌اند. منابع عراقی اعلام کردند پس از اینکه نیروهای پیشمرگه کرد از زمار عقب‌نشینی کردند افراد مسلح داعش دو میدان نفتی را در منطقه زمار واقع در شمال شرق موصل تحت تصرف خود درآوردند.

اخبار ضد و نقیض در مورد کنترل بر زمار

در همین حال، اخبار ضد و نقیضی در خصوص اوضاع در زمار واقع در شمال شهر موصل منتشر شده است. در شرایطی که منابع در وزارت پیشمرگه‌ها در دولت اقلیم کردستان اعلام کرده‌اند که نیروهای آنها یکشنبه شب توانسته‌اند زمار را تحت تصرف خود درآورند منابع در داعش تاکید کردند که اعضای داعش همچنان این منطقه را تحت تصرف خود دارند. خبرگزاری رویترز نیز به نقل از شاهدان عینی و یک مسوول کرد گزارش داد که اعضای داعش پیش‌تر نیز منطقه وانه در نزدیکی سد اصلی موصل را تحت تصرف خود درآورده‌اند.

یک منبع در داعش نیز اعلام کرد که اعضای داعش منطقه ربیعه و گذرگاه مرزی ربیعه را تحت تصرف خود درآوردند. بیشتر ساکنان سنجار از طایفه ایزدیه هستند و داعش گفته است که به ساکنان آن فرصت داده است سلاح خود را زمین بگذارند اما سرنوشت آنها با این وجود نیز نامشخص است.

واکنش آمریکا

جن ساکی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هم در بیانیه‌ای ضمن ابراز نگرانی نسبت به وضع غیرنظامیان از جمله «اقلیت‌های آسیب‌پذیر» ابراز نگرانی کرد. او گفت دولت آمریکا اوضاع را زیر نظر دارد و مراکز عملیات مشترک آمریکا در اربیل و بغداد مشغول مبادله اطلاعات با نیروهای امنیتی عراق و همچنین نیروهای پیشمرگه کرد هستند. او داعش را یک گروه تروریستی و تهدیدی برای همه عراقی‌ها، کل منطقه و جهان خواند و از رهبران عراق خواست فورا برای تشکیل یک دولت که می‌تواند کشور را برای مبارزه «با این دشمن واحد» متحد کند، اقدام کنند.

عزم پیشمرگه‌‌ها برای پاکسازی موصل

در همین شرایط، عبدالرحمان کورینی یکی از فرماندهان در نیروهای پیشمرگه گفت که نیروها و سلاح‌های بسیاری را جمع‌آوری کرده‌اند و به شهر موصل حمله خواهند کرد و این درگیری‌ها را تا زمان کنترل بر موصل متوقف نخواهند کرد. کورینی اخباری مبنی بر کنترل داعش بر زمار و کسک در نینوا را تکذیب کرد و افزود: نیروهای ما آماده حمله به شهر موصل هستند.

تلاش داعش برای کنترل بر شهری

در کرکوک

یک افسر عراقی در اتاق عملیات نظامی نیز اعلام کرد درگیری‌هایی میان نیروهای عراقی و اعضای داعش در منطقه‌ای در جنوب کرکوک که اکثریت ساکنان آن ترکمانی هستند در جریان است. محمد البیاتی، رئیس اتاق عملیات نظامی در ناحیه آمرلی که اکثریت ساکنان آن ترکمانی و اهل تشیع هستند در گفت‌وگوی مطبوعاتی اعلام کرد: درگیری‌ها همچنان در ناحیه آمرلی از توابع طوز خرماتو ادامه دارد و این درگیری‌ها پس از آن صورت می‌گیرد که تلاش برای حمله به این ناحیه از بخش غربی آن شکست خورده است. وی گفت: نیروهای ارتش عراق با کمک عشایر اجازه نخواهند داد اعضای داعش ناحیه آمرلی را تحت تصرف خود درآورند.

معرفی بزرگ‌ترین فراکسیون پارلمان عراق

مخبر پارلمان عراق اعلام کرد که در جلسه امروز (سه‌شنبه) بزرگ‌ترین فراکسیون پارلمانی که وظیفه معرفی نامزد خود را برای پست نخست‌وزیری دارد، معرفی خواهد شد. به گزارش «ایسنا»، به نوشته روزنامه عربستانی عکاظ، نیازی معمار اوغلو، مخبر پارلمان عراق در سخنانی عنوان کرد که وضعیت پارلمان عراق مشوش است و در جلسه فردا بزرگ‌ترین فراکسیون پارلمانی مشخص شده و از ریاست‌جمهوری خواسته می‌شود تا بزرگ‌ترین فراکسیون را معرفی کند. این مقام پارلمان عراق عنوان کرد: براساس قانون اساسی، ائتلاف دولت قانون بزرگ‌ترین فراکسیون پارلمانی است. وی افزود: پارلمان در جلسه آتی از دادگاه عالی فدرال خواهد خواست تا بزرگ‌ترین فراکسیون را معرفی کند تا این فراکسیون نامزد خود را برای تصدی پست نخست وزیری و تشکیل دولت جدید معرفی کند. از سوی دیگر، ائتلاف اتحاد ملی تهدید کرد در صورتی که ائتلاف دولت قانون به رهبری نوری مالکی نخست وزیر عراق اصرار بورزد که بزرگ‌ترین فراکسیون در پارلمان عراق است، ائتلاف اتحاد ملی به دادگاه فدرال جهت تعیین بزرگ‌ترین فراکسیون شکایت می‌کند. سلیم شوقی، از نمایندگان فراکسیون المواطن (یکی از اعضای اداره فدرال ملی) اعلام کرد که مالکی همچنان برای تصدی پست نخست وزیری اصرار می‌ورزد و ائتلاف اتحاد ملی به دادگاه فدرال خواهد رفت.