گروه بین‌الملل: شهردار شهر لوهانسک در شرق اوکراین نسبت به قرار گرفتن این شهر در آستانه یک فاجعه انسانی هشدار داد و اعلام کرد، همزمان با پیشرفت‌های ارتش اوکراین آب و برق این شهر قطع شده و دسترسی به موادغذایی دشوار است. به گزارش خبرگزاری فرانسه، لوهانسک محل سکونت ۴۲۰ هزار تن و دومین شهر بزرگ تحت کنترل مخالفان اوکراین حامی روس پس از دونتسک در شرق اوکراین روزانه با شلیک خمپاره و موشک مواجه است که باعث کشته شدن ده‌ها غیرنظامی شده است. دفتر شهردار لوهانسک در بیانیه‌ای اعلام کرد: آنچه در این شهر اتفاق می‌افتد، یک جنگ واقعی است که تاکنون بیش از ۱۰۰ کشته بر جای گذاشته است. پس از گذشت چند ماه از آغاز ناآرامی‌ها در اوکراین، این شهر در آستانه یک فاجعه انسانی قرار دارد.

انتقاد روسیه از سیاست‌های دوگانه اتحادیه اروپا

وزارت امور خارجه روسیه اتحادیه اروپا را به سبب آنکه «بی‌سر و صدا» ممنوعیت ارسال تجهیزات و فن‌آوری‌های نظامی به اوکراین را لغو کرده است، به اتخاذ استانداردهای دوگانه متهم کرد.

به گزارش «ایسنا»، از زمانی‌ که اتحادیه اروپا به دلیل آنچه دست داشتن روسیه در درگیری‌های شرق اوکراین خوانده تحریم‌هایی علیه مسکو اعمال کرد، روابط میان دو طرف تیره شده است. این اتحادیه اخیرا در سنگین‌ترین مجازات‌های خود دور جدیدی از تحریم‌ها را علیه بخش‌های دفاعی، مالی و انرژی روسیه اعمال کرد. وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد: رهبران کشورهای عضو اتحادیه اروپا طی نشست اخیر شورای اروپا در بروکسل بی سر و صدا در خصوص لغو محدودیت‌ها علیه صادر کردن تجهیزات مورد استفاده برای سرکوب‌های داخلی به کی‌یف توافق کردند.

در این بیانیه آمده است که آنها اجازه صادر کردن تجهیزات و فن‌آوری‌های نظامی را داده‌اند. در این بیانیه همچنین تاکید شد: محدودیت‌ها در این خصوص از ماه فوریه هنگامی که ویکتور یانوکوویچ از ریاست‌جمهوری اوکراین خلع شد، برطرف شد. لغو چنین محدودیت‌هایی نشان‌دهنده استانداردهای دوگانه است. وزارت امور خارجه روسیه همچنین از رهبران اتحادیه اروپا خواست تا درخصوص تحولات شرق اوکراین از سوی واشنگتن تحریک نشوند.