تلاش داعش برای تسلط بر یک منطقه نفت‌خیز

گروه بین‌الملل: درگیری میان تروریست‌های داعش و نیروهای پیشمرگه کرد در اطراف شهر زمار در شمال عراق شدت گرفته است. این شهر در نزدیکی چندین میدان نفتی است که داعشی‌ها در پی تسلط بر آنها هستند. از دیگر سو به گزارش «ایسنا» دیروز داعش بارگاه منتسب به حضرت زینب (س) در موصل را منفجر کرد. به گزارش شبکه خبری سومریه نیوز، تلویزیون رسمی عراق اعلام کرد اعضای گروه «دولت اسلامی» (داعش) که در حال حاضر کنترل برخی مناطق در این کشور را بر عهده دارد، دیروز (یکشنبه) بارگاه منتسب به حضرت زینب (س) در منطقه «سنجار» واقع در غرب موصل را منفجر کردند.

در همین راستا، منبعی آگاه در استان نینوا اعلام کرد که افراد مسلح داعش پس از عقب‌نشینی نیروهای پیشمرگه کردستان از منطقه سنجار و «ربیعه» در غرب موصل، کنترل این مناطق را در دست گرفتند. اخیرا در جریان درگیری نیروهای پیشمرگه با اعضای داعش در منطقه «زمار» که تحت کنترل کردهای شمال شهر موصل بود، ده‌ها تن از دو طرف کشته شدند. داعش همچنین کنترل سه میدان نفتی در شمال غرب نینوا را در دست گرفته است.

به گزارش دویچه‌وله به نقل از خبرگزاری رویترز روز شنبه نیروهای پیشمرگه کرد در اطراف شهر زمار با شبه‌نظامیان داعش درگیر شده‌اند.

به گفته جبار یاور، از فرماندهان مبارزان پیشمرگه کرد، این نیروها کنترل شهر زمار در نزدیکی شهر موصل (در شمال عراق) را در دست دارند. یک مقام پلیس کرد در زمار گفته بود که در نخستین ساعات صبح شنبه تروریست‌های داعش از سه طرف شهر را مورد هجوم خود قرار دادند. به گفته یک فرمانده نیروهای کرد، در این درگیری‌ها ۱۶ پیشمرگه کشته شده‌اند. بر اساس همین گزارش نیروهای کرد نیز نزدیک به ۱۰۰ تروریست داعش را کشتند و ۳۸ نفر را اسیر کرده‌اند.

با این حال چهار تن از ساکنان نقاط مختلف شهر زمار در گفت‌وگوی تلفنی با رویترز گفته‌اند کنترل شهر در اختیار داعش است. یکی دیگر از ساکنان شهر نیز می‌گوید ماشین‌های بسیاری متعلق به داعش را در شهر دیده است و پرچم‌های آنان نیز بر فراز ساختمان‌ها نصب شده‌اند.

منابع نفتی، عامل تقویت داعش

افراطیون داعش در صورت تسلط بر زمار به چند حوزه نفتی کوچک دسترسی پیدا می‌کنند. این حوزه‌ها در نزدیکی مرز سوریه و عراق و در شمال غربی شهر موصل واقع شده‌اند. شهر موصل توسط تندروهای داعش کنترل می‌شود. مقامات کرد به خبرگزاری فرانسه گفته‌اند در پی درگیری‌های روز شنبه دو میدان نفتی به کنترل نیروهای داعش درآمده‌اند. به گفته یک مقام نفتی عراق، در این میدان‌ها روزانه ۲۰ هزار بشکه نفت تولید می‌شود.

جنگجویان این گروه با تسلط بر منابع نفتی در بخش‌هایی از عراق و سوریه توانسته‌اند توان مالی خود را افزایش دهند. اقدامی که به نظر می‌رسد در هرچه بیشتر قدرت گرفتن این گروه افراطی موثر بوده است. در ماه‌های گذشته نیروهای داعش توانستند بخش‌هایی از سوریه و عراق را به کنترل خود درآورند. پس از آن این گروه تندرو که با نام «دولت اسلامی عراق و شام» اعلام موجودیت کرده بود، خلافت اعلام کرد. این گروه همچنین نقشه‌ای را منتشر کرد که مرزهای آن در آینده را نشان می‌دهد.

در این مدت صدها تن از ساکنان مناطق تحت کنترل این تروریست‌ها به طرز فجیعی قتل‌عام شده‌اند. برخی ساکنان مسیحی این مناطق نیز مجبور به ترک خانه‌های خود شده‌اند.

از سوی دیگر شبه‌نظامیان شیعه عراقی در کنار نیروهای نظامی کرد و ارتش عراق در حال مبارزه با داعشی‌ها و برخی گروه‌های مسلح متحد آنها هستند. این افراطیون و متحدان آنها برای تصرف شهر سامرا نیز تلاش می‌کنند. قدرت گرفتن افراطیون داعش در عراق این کشور را با چالش مواجه کرده است. برخی ناظران سیاسی ابراز نگرانی می‌کنند که ادامه روند موجود ممکن است منجر به از بین رفتن یکپارچگی عراق شود. با وجود گذشت چند ماه از برگزاری انتخابات، گروه‌های سیاسی شیعه، کرد و سنی هنوز نتوانسته‌‌اند بر سر تشکیل دولت و تعیین نخست‌وزیر به توافقی جامع دست یابند.