گروه بین‌الملل: وزارت امور خارجه مصر اعلام کرد، این کشور کاردار ترکیه را برای دومین بار در ماه جاری ژوئیه در اعتراض به سخنان رجب طیب اردوغان احضار کرده است. به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه که بارها به مناسبت‌های گوناگون از عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهوری مصر به علت موضع وی درباره مساله فلسطین انتقاد کرده است، اخیرا به شبکه خبری سی‌ان‌ان گفت که موضع قاهره درباره مساله فلسطین صادقانه نیست و السیسی یک دیکتاتور است.

وزارت امور خارجه مصر در بیانیه‌ای اعتراض و محکومیت خود را نسبت به سخنان اخیر اردوغان، «که شامل توهین به السیسی بود»، ابراز و اعلام کرده است: سخنان اردوغان فاقد ارزش و اعتبار است. ادامه دادن به سیاست‌هایی که به منزله زیر پا گذاشتن حقوق مصر و حاکمیت منتخب آن است، بی‌تردید به اتخاذ اقدامات بیشتری از سوی دولت قاهره خواهد انجامید که ممکن است بر سر پیشرفت روابط دو کشور موانعی ایجاد کند.

بدر عبد العاطی، سخنگوی وزارت امور خارجه مصر علت فراخواندن کاردار ترکیه در قاهره‌ را تکرار موضع اردوغان در زمینه دیکتاتور خواندن السیسی دانست.

وی تاکید کرد: اتهامات اردوغان به منزله نادیده گرفتن حقایق تاریخی و نقش مصر و مواضع آن در زمینه دفاع از قضیه فلسطین است. مصر قبلا نیز در ماه جاری میلادی، بلندپایه‌ترین دیپلمات ترکیه را در اعتراض به سخنان اردوغان که السیسی را حاکم خودکامه غیرقانونی توصیف کرده بود، احضار کرد.

روابط مصر و ترکیه از هنگام برکناری محمد مرسی، رئیس‌جمهوری پیشین مصر به دست ارتش این کشور، دچار تنش شده است.

دستگیری‌های دنباله‌دار پلیس‌های مخالف اردوغان

خبرگزاری رسمی ترکیه اعلام کرد که پلیس استانبول ۲۰ افسر پلیس را به شنود غیرقانونی متهم کرده است و این افراد باید منتظر تشکیل دادگاه بمانند.

به گزارش خبرگزاری آنادولو ترکیه، ۴۹ افسر دیگر همچنان منتظر بازجویی شدن و مواجهه با اتهامات خود هستند. این افسران در تاریخ ۲۲ ژوئیه در جریان حمله به منازلشان به اتهام شنود از مقامات از جمله از رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه بازداشت شده بودند.

دولت اردوغان بر این باور است که این افسران با جنبش فتح‌الله گولن در ارتباط هستند و این جنبش به تلاش برای سرنگونی دولت ترکیه متهم است.

دولت اردوغان همچنین بر این باور است که این جنبش در پشت فسادی است که علیه چهار تن از وزرای پیشین دولتش مطرح شده و همچنین این گروه یکسری مکالمات ضبط‌شده را در ارتباط با فساد از اردوغان و اعضای خانواده‌اش جمع‌آوری کرده است. با این وجود فتح‌الله گولن هرگونه مشارکت در اتهامات فساد را رد می‌کند.

از سوی دیگر خبرگزاری رویترز گزارش داد یک دادگاه ترکیه روز شنبه رسما دستور بازداشت ۱۲ افسر پلیس دیگر ازجمله رئیس سابق یگان حفاظت اطلاعات استانبول را صادر کرده است. روزنامه حریت اما اعلام کرد که ۱۴ افسر برجسته پلیس در این ارتباط دستگیر شده‌اند.

اخیرا ۱۱۵ افسر پلیس ترکیه در جریان یک عملیات شبانه در منازلشان بازداشت شدند که اتهام تمام آنها همکاری با جنبش گولن و شرکت در شنود غیرقانونی است و همین امر موج تنش‌ها را در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری دهم اوت (۱۹ مرداد) که اردوغان نیز یکی از نامزدهای آن،‌ افزایش داده است. همزمان نخست‌وزیر ترکیه به مخالفان ریاست‌جمهوری‌اش برچسب «نژادپرست» زد؛ موضوعی که وی دو هفته پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری مدام درباره آن در زمینه سیاست خارجه و سیاستمداران داخلی کشورش صحبت کرده بود. به گزارش «ایسنا»، به نقل از روزنامه حریت، رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه در یکی از مبارزات انتخاباتی‌اش در استان دیاربکر گفت: ما نه نژادپرست، نه کردپرست و نه ترک‌پرست هستیم.