گروه بین‌الملل: یک منبع آگاه اعلام کرد: فواد معصوم، نوری مالکی را مامور تشکیل دولت آتی خواهد کرد. به گزارش «ایسنا»، به نقل از شبکه خبری سومریه نیوز، فواد معصوم، رئیس‌جمهوری عراق، نوری مالکی را مامور تشکیل کابینه خواهد کرد. پیش‌تر محمود حسن کشف، از نمایندگان ائتلاف دولت قانون گفته بود که نوری مالکی یادداشتی را به رئیس‌جمهوری داده که در آن ضمن اشاره به اینکه ائتلاف وی بزرگترین فراکسیون پارلمان است از وی خواسته است تا یک نامزد از ائتلاف دولت قانون را مامور تشکیل دولت کند.

پایگاه اینترنتی ایلاف نیز به نقل از یک منبع نوشت: نوری مالکی در دیدار با رئیس پارلمان و رئیس‌جمهوری عراق ضمن تبریک به هر دو برای انتخاب‌شان از سوی اعضای پارلمان در این دیدار به بررسی سازوکار تشکیل دولت عراق پرداخت.

این منبع گفت: مالکی اسناد رسمی را به رئیس پارلمان داده است که ثابت می‌کند ائتلاف دولت قانون بزرگ‌ترین فراکسیون پارلمانی است.

وی آنچه را رسانه‌ها در زمینه سند ائتلاف اتحاد ملی منتشر کرده‌اند، دروغ دانست و گفت این سند نشان می‌دهد دولت قانون جزو این ائتلاف است.

وی افزود: سندی که ائتلاف اتحاد ملی به مهدی حافظ داده به امضای رهبران این ائتلاف نرسیده و این سند غیردقیق است.

تعدادی از فراکسیون‌های سیاسی بعد از اعلام نتایج انتخابات ۳۰ آوریل گذشته عضویت خود را در ائتلاف دولت قانون به رهبری‌ نوری مالکی اعلام کردند که این فراکسیون‌ها از جمله فراکسیون شایستگان و توده‌ها، فراکسیون همبستگی و وفاداری به عراق و هم‌پیمانان نینوا و صلاح‌الدین هستند که ۹۹ کرسی این ائتلاف را در پارلمان تشکیل می‌دهند، در حالی که یک منبع آگاه تعداد کرسی‌های این ائتلاف را ۱۱۲ کرسی اعلام کرده است. همزمان دبیرکل اتحادیه عرب با تاکید بر اعتماد کامل خود به شایستگی و توانایی فواد معصوم، رئیس‌جمهور عراق گفت: امیدوارم که انتخاب رئیس‌جمهوری عراق انگیزه خوبی برای پایان دادن به خفقان سیاسی این کشور باشد.

به گزارش شبکه خبری سومریه نیوز، نبیل العربی، دبیرکل اتحادیه عرب افزود: ما به مردم عراق به خاطر دستاورد مهمی که از طریق انتخاب فواد معصوم، رئیس‌جمهوری خود به آن نائل شدند، تبریک می‌گوییم و امیدواریم که انتخاب رئیس‌جمهوری عراق انگیزه‌ای برای پایان دادن به خفقان سیاسی کنونی کشور باشد. نبیل عربی با بیان اینکه به توانایی و شایستگی‌های فواد معصوم اعتماد کامل دارد اعلام کرد: فواد معصوم برای محقق شدن خواسته‌های مردم عراق به برقراری پایه و اساس نظام دموکراسی در کشور و برقراری امنیت و پیشرفت کامل، تمام تلاش خود را خواهد کرد.