گروه بین‌الملل: صادرات و واردات آلمان در ماه مه بیشتر از انتظارات کاهش یافت. این مساله نشان می‌دهد بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا درحال از دست دادن قدرت خود است.

به گزارش رویترز، صادرات که به‌طور سنتی پشتوانه رشد اقتصادی آلمان به شمار می‌رود، در سال گذشته دچار نوسان شد و در سه ماه از پنج ماه نخست امسال با کاهش رو به رو شده است. این مساله بر رشد اقتصادی تاثیر منفی دارد و اقتصاد این کشور را به واردات وابسته می‌کند، اما واردات نیز در ماه مه افت کرده است. گزارش دفتر آمار فدرال آلمان نشان داد صادرات مطابق با معیارهای فصلی در ماه مه ۱/۱درصد کاهش یافته و واردات با بیشترین کاهش ماهانه از نوامبر سال ۲۰۱۲ تاکنون رو به رو شده و ۴/۳درصد افت کرده است. براساس این گزارش مازاد تجاری مطابق با معیارهای فصلی از ۲/۱۷میلیارد یورو در ماه آوریل به ۸/۱۸میلیارد یورو در ماه مه رسیده است.

کاهش واردات آلمان از این جهت نگران‌کننده است که نشانه‌ای از ظهور ضعف در اقتصاد داخلی به شمار می‌رود. این در شرایطی است که تقاضای داخلی و سلامت بازار کار، موجب شد اقتصاد آلمان در فصل نخست امسال با سریع‌ترین آهنگ طی سه سال گذشته، یعنی ۸/۰درصد رشد کند. دولت آلمان برای سال‌جاری رشد ۸/۱درصدی را پیش‌بینی می‌کند.