گروه بین الملل: دادگاه‌های منطقه سین‌کیانگ چین ۱۳ تن را به اتهام ارتکاب جرائم و فعالیت‌های تروریستی به ۱۰ سال حبس یا حبس ابد محکوم کردند. به گزارش «ایسنا»، اعلام این احکام پس از آن انجام شد که پکن متعهد شد به سرکوب افراط‌گرایان و گروه‌های جدایی‌طلب در سین کیانگ واقع در غرب چین بپردازد. سین کیانگ، استانی با منابع فراوان و هم‌مرز با آسیای مرکزی برای پکن که نیازمند منابع تامین انرژی است، از اهمیت فراوان برخوردار است و تحلیلگران می‌گویند: دولت چین با اقدامات خود به دنبال کنترل بیشتر در این استان و از میان برداشتن اویغورها است.

وب سایت رسمی خبری یتانشان سین کیانگ اواخر روز شنبه گزارش داد: محکوم شدن این ۱۳ تن توسط ۱۱ دادگاه محلی و شهری در منطقه کاشغر صورت گرفت و قومیت این افراد هنوز مشخص نشده است اما آنها اسامی اویغوری دارند.

در گزارش این وب سایت آمده است: این افراد به اتهام ارتکاب جرائمی نظیر دخیل بودن در سازمان‌های تروریستی، رهبری یا حضور در عملیات تروریستی، تحریک تنفر قومیتی و مذهبی و تبعیض قومی، داشتن دو زن، قاچاق موادمخدر و سرقت محکوم شده‌اند. سخنگوی کنگره جهانی اویغور، بزرگ‌ترین گروه در تبعید اویغورها گفت: یک رقابت در میان مناطق مختلف چین برای دستگیری و محکوم کردن اویغورها پدید آمده است. اویغورهایی که نارضایتی خود را بابت سرکوب چین علیه خودشان ابراز می‌کردند، هم‌اکنون تروریست خوانده می‌شوند.