گروه بین‌الملل: درپی افزایش مالیات بر فروش، قیمت مصرف‌کننده در ژاپن با سریع‌ترین آهنگ طی ۳۲ سال گذشته رشد کرد. به گزارش بلومبرگ دفتر ملی آمار ژاپن اعلام کرد قیمت مصرف‌کننده به جز قیمت مواد غذایی تازه در ماه مه نسبت به سال گذشته ۴/۳ درصد رشد کرده است که سریع‌ترین آهنگ طی ۳۲ سال گذشته به شمار می‌رود.

طی دو دهه گذشته ژاپن با مساله تنزل قیمت‌ها رو به رو بوده و این مساله به تقاضای داخلی و رشد اقتصادی آسیب وارد کرده است. دولت این کشور طی ماه‌های گذشته اقدامات بسیاری را برای معکوس کردن این روند در پیش گرفته و بانک مرکزی هدف ۲ درصد را برای تورم درنظر گرفته است. این اقدامات که شامل افزایش عرضه پول است، موثر واقع شده و اکنون قیمت‌مصرف‌کننده برای دوازدهمین ماه متوالی رشد کرده است. براساس گزارش دفتر ملی آمار ژاپن تورم بدون درنظر گرفتن قیمت مواد فاسدشدنی و انرژی، ۲/۲ درصد بوده است. براساس این گزارش قیمت برق با نرخ سالانه ۴/۱۱ درصد رشد کرده و قیمت بنزین ۶/۹ درصد افزایش یافته است. همچنین قیمت غذاهای دریایی تازه ۳/۱۴ درصد جهش کرده است.

سیاست‌گذاران ژاپنی امیدوارند افزایش قیمت‌ها موجب شود مصرف‌کنندگان و کسب‌وکارها به خرید روی آورند و آن را به تعویق نیندازند، زیرا ممکن است مجبور شوند برای کالای مورد نظر خود هزینه بیشتری بپردازند.