گروه بین‌الملل: با بالا گرفتن بحران در عراق، بازارهای جهانی بورس، طلا و نفت خام به‌ سرعت از تحولات منطقه تاثیر پذیرفتند. نرخ طلا و نفت خام افزایش یافت. در همین حال ارزش سهام بسیاری از کشورها سقوطی اندک داشت. روز جمعه خبرگزاری رویترز گزارش داد که کارگزاران بورس در جهان شاهد تاثیر سریع تحولات نگران‌کننده عراق بر بازار بودند. این خبرگزاری می‌گوید شاخص بورس آلمان ۲۵/‌۰ درصد و شاخص بورس فرانسه ۲۶/‌۰ درصد سقوط کرد؛ با این‌حال وضعیت ژاپن همچنان باثبات است و شاخص بورس و ارزش واحد پولی این کشور فعلا تغییری نداشته است. ارزش سهام بازار آسیا نیز به‌جز ژاپن از پیامدهای درگیری در عراق در امان نبود. رویترز می‌گوید، ارزش سهام در بازار بورس آسیا، ۳/‌۰ درصد سقوط کرده است. این درحالی است که طبق آخرین گزارش، فروش سهام چین، دومین قدرت اقتصادی بزرگ جهان نیز اگرچه تغییر محسوسی را نشان نمی‌دهد، اما آن‌چنان هم باثبات نیست که بتوان گفت بازار جهانی بر آن بی‌تاثیر بوده است. درگیری‌های عراق و پیشروی داعش در برخی از شهرهای این کشور، بازار طلای جهانی را نیز بی‌نصیب نگذاشت. نرخ هر اونس طلا در بازارهای جهانی که به ۱۲۴۵ دلار کاهش یافته بود، در سه روز گذشته با افزایش قیمت روبه‌رو شد و به ۱۲۷۰ دلار رسید.

قیمت نفت خام افزایش یافت

بحران عراق و پیشروی داعش در شهرهای این کشور، بازار و بهای نفت خام را هم بی‌بهره نگذاشت. خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد که قیمت هر بشکه نفت خام روز جمعه به ۱۰۷ دلار رسید. صادرات نفتی عراق از سال ۲۰۱۱ به بعد، یک‌پنجم افزایش یافته و عراق به دومین صادرکننده نفتی کشورهای عضو اوپک تبدیل شده است. ریان هوانگ، تحلیلگر بازار جهانی نفت در سنگاپور به آسوشیتدپرس گفت: «به نظر نمی‌رسد بحران عراق در حال حاضر، آسیب جدی به میزان صادرات بزند. با این‌حال با ادامه‌ بحران بعید به نظر می‌رسد که میزان استخراج نفت و صادرات آن در آینده‌ نزدیک افزایش داشته باشد.»

این در حالی است که نرخ هر گالن گازوئیل نیز ۷/ ۰ درصد کاهش یافته است و قیمت گاز طبیعی نیز بیش از یک و نیم دلار در هر متر مکعب سقوط داشت.