احتمال دستکاری در نتیجه انتخابات افغانستان

گروه بین‌الملل: رای‌دهندگان افغان درباره صندوق‌های پر شده از رای‌های از پیش تعیین‌ شده و دیگر تقلبات انتخاباتی، بیش از ۲۵۰۰ شکایت نامه پر کرده‌اند؛ اتهاماتی که خطر ایجاد یک بحران سیاسی جدید در این کشور را به همراه دارد. به گزارش «ایسنا» به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، مبارزات انتخاباتی دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان بسیار اتهام‌آمیزتر از دور اول بود؛ زمانی که افغان‌ها هشت نامزد در انتخابات داشتند و همه متعهد شده بودند تا به نتیجه‌ای که از سوی کمیسیون مستقل انتخابات اعلام می‌شود، احترام بگذارند. در حال حاضر که رقابت برای جانشینی حامد کرزی است، خطرات نیز بیشتر شده است. دورنمای اختلافات شدید بر سر نتیجه دور دوم انتخابات امیدها را نسبت به برگزاری نخستین انتقال صلح‌آمیز قدرت در افغانستان کمرنگ می‌کند. ژنرال جوزف دانفورد، فرمانده ارشد ارتش آمریکا در افغانستان گفت: در حال حاضر ما در زمان دشوار شمارش آرا و بررسی شکایات قرار داریم، چند هفته آتی بسیار مهم هستند. مقام‌های کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان پیش‌تر گفته بود که نتیجه اولیه دور دوم انتخابات تا دوم ژوئیه و نتیجه نهایی تا ۲۲ ژوئیه اعلام نخواهد شد. اما تیم عبدالله عبدالله، یکی از نامزدهای دور دوم انتخابات یک میلیون آرایی را که در شمارش اولیه به اشرف غنی احمدزی، یکی دیگر از نامزدهای دور دوم انتخابات اختصاص یافته است، زیر سوال بردند.

عبدالله اشاره کرد، این میزان تقلب افزایش چشمگیری نسبت به دور اول انتخابات داشته است. در این دور وی ۴۵ درصد آرا و اشرف غنی ۶/۳۱ درصد آرا را کسب کرده بود.

وی افزود: در کدام بخش از کشور وضعیت به‌طور چشمگیری تغییر کرده است که مردم ذهنیت خود را تغییر داده‌اند و به پای صندوق‌های رای آمده‌اند؟ عبدالله همچنین مساله حضور هفت میلیون نفری رای‌دهندگان در دور دوم انتخابات را که ۶۰ درصد از ۱۲ میلیون رای‌دهنده واجد شرایط و برابر با تعداد شرکت‌کنندگان در دور نخست است زیر سوال برد. عبدالله عبدالله، در این راستا در یک نشست خبری در کابل گفت: به دلیل اینکه کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان، به خواسته‌های تیم آنها پاسخ مناسبی ارائه نکرده است، این تیم تمام روابط خود را با کمیسیون انتخابات به حالت تعلیق درمی‌آورد. او همچنین خواستار توقف فوری روند شمارش آرای دور دوم انتخابات افغانستان شد و از تمام ناظران تیم انتخاباتی خود خواست که وظایف خود را ترک کنند و دیگر با دفاتر کمیسیون انتخابات همکاری نکنند.

حامیان اشرف غنی احمدزی این اتهامات را رد کرده‌اند و از تمامی طرفین خواستند تا زمان اعلام نتیجه نهایی منتظر بمانند.

سخنگوی اشرف غنی احمدزی گفت: در حال حاضر تفاوت بسیاری وجود دارد. در حقیقت در حال حاضر یک تفاوت یک میلیونی میان آرای ما و آرای آنها وجود دارد و به همین خاطر است که آنها دسیسه و توطئه را آغاز کرده‌اند. با وجود تلاش‌های بسیار تقلب از سوی هر دو گروه رخ داده است، اما باید صبور باشیم.

وی افزود: با وجود تمامی مشکلات ما آماده‌ایم تا نتیجه را بپذیریم و از دیگران نیز می‌خواهیم تا صبور باشند و نتیجه نهایی را بپذیرند.

نادر محسنی، سخنگوی کمیسیون شکایات انتخاباتی گفت: هیات ما تا زمان پایان ارائه شکایات ۲۵۵۸ شکایت‌نامه دریافت کرده است. اکثر شکایت‌هایی که ما ثبت کرده‌ایم از سوی کارمندان کمیسیون انتخابات و مقام‌های دولتی هستند. این کمیسیون در جریان دور نخست انتخابات ۲۰۰۰ شکایت دریافت کرده بود که به مداخله کارکنان انتخابات و کارمندان دولتی در روند انتخابات اشاره داشت. گروه‌های ناظر گفتند: رای‌گیری روز شنبه در آرامش صورت گرفت؛ اما نامزد‌ها و ناظران گفتند: آنها شاهد تقلبات انتخاباتی از پر کردن صندوق‌های رای با آرای از پیش تعیین شده تا تقلب در اوراق رای‌گیری بوده‌اند. چندین پایگاه انتخاباتی نیز به‌دلیل نگرانی‌های امنیتی با تاخیر آغاز به‌کار کردند یا اصلا باز نشدند و بسیاری از رای‌دهندگان نسبت به کمبود صندوق‌ها و پایگاه‌های رای‌گیری شکایت

کردند. عبدالخالق حسینی پایایی، یکی از اعضای سابق کمیسیون مستقل انتخابات گفت: افرادی که در مورد این تقلب انتخاباتی تحقیق می‌کنند، باید اسناد مستدلی درباره تصمیمشان پیش از ملغی کردن انتخابات ارائه دهند. اگر هر یک از نامزدها از اعتماد یا پذیرش این سیستم و کمیسیون‌هایش امتناع کند، افغانستان با بحرانی مواجه می‌شود که نباید اجازه وقوع آن را بدهیم.

وی افزود: ما به خاطر ملت امیدواریم تا هردو طرف نتیجه را پذیرفته و اجازه ندهند تا این کشور با بحران دیگری مواجه شود.