گروه بین‌الملل: وقتی پترو پوروشنکو روی کارآمد، امیدواری به صلح بالا گرفت. اما او اینک در واکنش به هدف قرار داده شدن هواپیمای نظامی اوکراین توسط جدایی‌طلبان، آنها را تهدید به انتقام کرده است. در این راستا روز گذشته در اوکراین عزای عمومی اعلام شد. به گزارش خبرگزاری آلمان، رئیس‌جمهوری اوکراین حمله به هواپیمای نظامی در شرق این کشور را اقدامی تروریستی خواند و جدایی‌طلبان را تهدید به تلافی کرد. پترو پوروشنکو گفت این عمل بدون مجازات و بدون پاسخ نخواهد ماند.

دبیر کل شورای اروپا نیز این اقدام را کشتاری بی‌معنا خوانده و آن را محکوم کرده است. پوروشنکو در حالی جدایی‌خواهان را به تلافی تهدید می‌کند که در سخنرانی مراسم تحلیف خود گفته بود به دنبال جنگ و انتقامجویی نیست، بلکه خواستار صلح است. او در نطق خود به شورشیان وعده داد درصورتی که سلاح‌هایشان را زمین بگذارند، امنیت جانی آنها را تضمین می‌کند. حمله موشکی به هواپیمای نظامی اوکراین در فرودگاه لوهانسک درصبح شنبه انجام شد و دست‌کم ۴۹ کشته بر جای گذاشت. این هواپیمای نظامی- باری از نوع ایلیوشین- ۷۶ بود و سربازان اعزامی به منطقه و تجهیزات ارتشی را حمل می‌کرد. ایلیوشین- ۷۶ یک هواپیمای سنگین نظامی است که ظرفیت حمل ۱۵۰ سرباز، انبوهی سلاح و همچنین تانک و تیربار را دارد.

حمله با موشک زمین به هوا

براساس اطلاعات تکمیلی وزارت دفاع اوکراین می‌گوید موشک‌ها از نوع زمین به هوا بوده‌اند و درست در زمان نشستن هواپیما به آن اصابت کرده‌ است. تعداد قربانیان هنوز کاملا مشخص نیست و مقامات اوکراینی در حال بررسی فهرستی هستند که از سوی نیروهای امدادی و تجسسی فرستاده می‌شود. وزارت دفاع اوکراین به خانواده قربانیان تسلیت گفته، اما شمار کشته‌شدگان را اعلام نکرده است. مقامات اوکراینی، روسیه را متهم به حمایت تسلیحاتی از شورشیان جدایی‌طلب کرده‌اند. دولت آمریکا هم مسکو را متهم به حمایت از شبه‌نظامیان شرق اوکراین با تانک و موشک‌انداز کرد.