تداوم جنگ شدید ارتش عراق با داعشی‌ها

گروه بین‌الملل: در شرایطی که برخی خبرگزاری‌ها از عقب‌نشینی داعشی‌ها از موصل و تکریت خبر می‌دادند برخی دیگر از خبرگزاری‌ها اعلام کردند که این دو شهر همچنان در تصرف این گروه تکفیری‌است و بین نیروهای امنیتی عراق و داعشی‌ها زدوخورد سنگینی جریان دارد. اکنون نیز خبر می‌رسد که آنها خود را برای حمله به کربلا و بغداد آماده می‌کنند. از یکسو برخی کارشناسان نسبت به تجزیه عراق هشدار داد‌ه‌اند و از سویی دیگر، آیت‌الله سیستانی، برای تاسیس ارتش مردمی فتوایی صادر کرده که در آن از مردم خواسته است که در برابر گروه‌های تکفیری سلاح به دست بگیرند.

بنابر تحلیلی که تاکنون ارائه شده است، زمین گذاشتن سلاح برخی از ارتشی‌ها و نفوذ این گروه در مناطق سنی نشین، دست‌کم برای مدتی کوتاه می‌تواند این گروه تروریستی خطرناک را در این مناطق حاکم کند.

همزمان با فراگیر شدن بحران عراق، از کمک‌های نظامی ایالات متحده به عراق نیز خبرهای ضد و نقیضی می‌رسد. در شرایطی که برخی خبرگزاری‌ها از درخواست بغداد برای کمک به این کشور خبر داده‌اند، ایرنا به نقل از زیباری، وزیر خارجه عراق این موضوع را تکذیب می‌کند و می‌گوید که عراق از آمریکا درخواست کمک نظامی نکرده و تنها خواستار این است که واشنگتن به تعهد خود، مبنی بر کمک به این کشور در خصوص مبارزه با تروریسم پایبند باشد.

همزمان گفته می‌شود نیروهای مسلح کردها موسوم به «پیشمرگ‌ها» در کنار ارتش عراق به موفقیت‌های قابل توجهی در برخورد با گروه تروریستی داعش دست یافته‌اند. در این راستا روز گذشته داعشی‌ها قصد حمله به بعقوبه را داشتندکه با مقاومت شدید پلیس و ارتش عراق مواجه شدند. سایت بی‌بی‌سی نیز خبر داد که داعشی‌ها در حال تصرف شهر مقدادیه در نزدیکی بعقوبه هستند. این گروه دستور دارد وارد بغداد شود.

درحالی که بیشتر کشورها عملیات تروریستی این گروه تندرو را محکوم کرده‌اند، رغد صدام، دختر دیکتاتور سابق این کشور، از قطر و عربستان به‌دلیل حمایت مالی از این گروه تشکر کرده و گفته است که روزی به عراق بازخواهد گشت. این در شرایطی است که یگان واکنش سریع ارتش عراق پنج‌شنبه شب با افراد مسلح در نزدیکی شهر فلوجه درگیر شد. نیروی هوایی عراق نیز مواضع افراد مسلح را در اطراف شهر موصل هدف قرار داد. این در شرایطی است که داعش از نیروهای خود خواسته است تا به سمت بغداد و کربلا پیشروی کنند.

به گزارش «ایسنا» هلی‌کوپترهای ارتش عراق مناطق شرقی، شمالی و غربی شهر فلوجه را هدف قرار دادند.

در همین راستا منابع امنیتی اعلام کردند که نیروی هوایی عراق پایگاه‌های افراد مسلح گروه دولت اسلامی عراق و شام موسوم به داعش در اطراف شهر موصل را هدف قرار داده است.

مسوولان عراقی دستور داده‌اند که نیروهای این کشور به سمت شهر موصل در شمال عراق جهت آغاز عملیات آزادسازی این شهر از دست افراد مسلح حرکت کنند. در مقابل گروه دولت اسلامی عراق و شام از حامیان خود خواسته است تا به سمت بغداد و کربلا پیشروی کنند.

منابع اعلام کردند: پس از اینکه ارتش عراق نیروهای خود را از شهر فلوجه برای پیشروی به سمت استان صلاح‌الدین خارج کرد، افراد مسلح توانستند سه مسیری را باز کنند که شهر فلوجه را به اطراف آن متصل می‌سازد.

یک منبع امنیتی اعلام کرد که در طی حمله افراد مسلح داعش به گارد مرزی عراق در منطقه مرزی القائم چهار تن از نیروهای ارتش عراق کشته و ۲۰ تن دیگر زخمی شدند. در همین حال منابع امنیتی عراق گفتند که افراد مسلح دو منطقه اصلی در استان دیالی را تحت تصرف خود درآورده‌اند.

این منابع افزودند که افراد مسلح دو ناحیه السعدیه و جلولاء را در استان دیالی تحت تصرف درآورده‌اند که این دو منطقه در فاصله ۶۵ کیلومتری از شمال شرق بغداد قرار دارند.

منابع آگاه همچنین از درگیری‌های افراد مسلح در ناحیه المقدادیه خبر دادند.

در همین راستا وزیر کشور ترکیه اعلام کرد: اوضاع جسمانی اتباع ترکیه‌ای که در کنسولگری ترکیه در شهر موصل عراق به گروگان گرفته شدند تاکنون خوب بوده است.

از سوی دیگر شرکت‌های آمریکایی که برای دولت عراق در عرصه دفاعی فعالیت می‌کنند کارمندان آمریکایی را که تعداد آنها به صدها تن می‌رسد از پایگاه هوایی عراقی که در فاصله ۸۰ کیلومتری شمال بغداد قرار داشت به داخل بغداد انتقال دادند. یک مسوول آمریکایی اعلام کرد که علت این اقدام حمله افراد مسلح به این منطقه بوده است. نیروهای کرد نیز شهر کرکوک را کاملا تحت کنترل خود درآوردند.

از سوی دیگر یکی از رهبران نیروهای پیشمرگ کرد در سخنانی گفت: ما اجازه نمی‌دهیم که حتی یک تن از اعضای داعش وارد شهر کرکوک شود. این در شرایطی است که وزیر پیشمرگ‌ها از تلاش برای ترور وی در شهر کرکوک و جان سالم به در بردن خود خبر داد. از سوی دیگر ارتش عراق گروهی از افراد داوطلب را برای مقابله با گروه‌های مسلح تشکیل داده است. منابع امنیتی اعلام کردند که در بصره روز پنج‌شنبه بیش از ۱۳ هزار داوطلب به ارتش عراق پیوسته‌اند. به این افراد داوطلب آموزش داده خواهد شد و به استان نینوا انتقال داده می‌شوند. در این راستا گفته می‌شود که در موصل نیز ۲۰۰ زن اعلام آمادگی کرده‌اند تا در مقابل داعش ایستادگی کنند. دولت عراق به این منظور ۲۰۰ اسلحه کلاشینکف در اختیار این زنان قرار داده است. بر اساس تصاویری که پیش از این توسط خود نیروهای داعش فیلمبرداری شده بود این گروه در موصل به سمت زنان و بچه‌هایی که در خودروهایشان در حال فرار بوده‌اند تیراندازی کرده‌اند و چندین نفر را به این طریق در موصل کشته‌اند. با وخیم‌تر شدن اوضاع عراق سی‌ان‌ان در گزارشی نوشت که باراک اوباما گزینه کمک نظامی را برای دولت عراق بررسی خواهد کرد. در این گزارش آمده است که باراک اوباما به این منظور روز پنج‌شنبه با رئیس امنیت ملی آمریکا دیدار کرده است و چندین گزینه را بررسی کرده‌اند. در گزینه نخست این گزارش آمده است که ایالات متحده نیروهای خود را در عراق مستقر کند تا بتواند به مقابله مستقیم با داعشی‌ها بپردازد. در گزینه دوم اما به حملات هوایی محدود به کمک پهپادهای آمریکایی اشاره شده است. در گزینه سوم، کمک نظامی به‌طور غیر مستقیم در نظر گرفته شده است. بر این اساس سی‌ان‌ان می‌گوید که ایالات متحده تاکنون به میزان ۱۵ میلیارد دلار کمک نظامی در عراق داشته است اما با قطع شدن این کمک‌های نظامی و تجهیزاتی که بغداد پیش از این درخواست آن را داده بود و واشنگتن نیز تاکنون اقدامی در این باب نکرده، قرار است که با یک پیش‌نویس «ضروری» این گزینه را دوباره فعال کند و به میزان یک میلیارد دلار تجهیزات نظامی در اختیار عراق قرار دهد.

بر اساس این طرح ۳۰۰ خودروی زرهی قرار است تحویل بغداد شود. همچنین آمریکا ۲۰۰ نیروی خود را برای حفاظت از سفارت ایالات متحده به این کشور اعزام کرده است.

به‌رغم اینکه سه گزینه نخست به‌طور مستقیم و غیرمستقیم به کمک‌های نظامی اشاره دارد گزینه چهارم، سیاسی است و بر اساس طرح ارائه شده، واشنگتن قصد دارد که کردهای عراق را به دولت مالکی بیش از پیش نزدیک کند. در حال حاضر نیز کردهای عراقی در کنار ارتش عراق نیروهای داعش را وادار به عقب‌نشینی از مناطق تحت تصرف کرده‌اند. همچنین در این راستا آمریکا اعلام کرد که کمک‌های بشردوستانه خود را به عراق به ۸/۱۲ میلیون دلار افزایش داده است تا نیازهای افرادی که در داخل عراق به‌دلیل درگیری‌ها نقل مکان کرده‌اند برآورده سازد.

جن ساکی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با بیان این خبر گفت: آمریکا نگران است که اوضاع امنیتی در عراق، بحران انسانی در این کشور را عمیق‌تر سازد.

جان کری وزیر خارجه آمریکا نیز با بیان اینکه باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا تصمیم‌های اصلی را در خصوص عراق در آینده‌ای نزدیک اتخاذ می‌کند تاکید کرد که تمام گزینه‌ها در حال حاضر روی میز است.

کری با بیان اینکه آمریکا نسبت به اوضاع کنونی در عراق به شدت نگران است گفت: آمریکا با نوری مالکی نخست‌وزیر عراق و مسوولان ارشد عراقی در تماس است.