گروه بین‌الملل: تولیدات صنعتی چین در ماه مه رشد کرد. این مساله نشان می‌دهد اقدامات حمایتی نخست‌وزیر این کشور برای تقویت رشد دومین اقتصاد بزرگ جهان در حال موثر واقع شدن است. به گزارش بلومبرگ، دیروز، جمعه، دفتر ملی آمار چین اعلام کرد تولیدات کارخانه‌ای در ماه مه نسبت به سال گذشته ۸/۸ درصد رشد کرده است. این در شرایطی است که تولیدات کارخانه‌ای در ماه آوریل با رشد ۷/۸ درصدی رو به رو شده بود.

گزارش دفتر ملی آمار چین همچنین نشان داد خرده‌فروشی ۵/۱۲ درصد رشد کرده است. براساس این گزارش سرمایه‌گذاری بر دارایی‌های ثابت که یک عامل مهم در پیشبرد فعالیت‌های اقتصادی است در پنج ماه نخست امسال نسبت به همین دوره در سال گذشته ۲/۱۷ درصد رشد کرده است.

از سوی دیگر، چین به‌منظور تقویت رشد اقتصادی این کشور اقدامات جدیدی را اتخاذ کرد.

به گزارش بی‌بی‌سی، از جمله این اقدامات ساخت راه‌آهن، جاده و فرودگاه در مسیر رود یانگ‌تسه است. همچنین، بانک مرکزی چین اعلام کرد برای تقویت صادرات، بانک‌ها را ترغیب خواهد کرد به صادر‌کنندگان وام‌های بیشتری بدهند. این جدیدترین اقدام از سری اقداماتی است که در هفته‌های اخیر درپی نگرانی‌ها درباره کندی رشد دومین اقتصاد بزرگ جهان اتخاذ شده است.

این در شرایطی است که اقتصاد چین در ماه ژانویه تا مارس نسبت به سال گذشته ۴/۷ درصد رشد کرده که نسبت به رشد ۷/۷ درصدی در فصل پایانی سال گذشته دچار افت شده است.

دولت چین اعلام کرد ایجاد سیستم حمل و نقل در طول رود یانگ‌تسه به خلق یک کمربند اقتصادی جدید در مسیر این رود کمک خواهد کرد. به گزارش خبرگزاری شینهوا به نقل از دولت چین: «استفاده مفیدتر از این «آبراه طلایی» می‌تواند همگرایی اقتصادی بین مناطق توسعه یافته و مناطق فقیر را تقویت کند و به رشد اقتصادی چین نیروی جدیدی تزریق کند.» براساس آمار رسمی، ۱۱ استان و بخشی که در مسیر این رود قرار دارند حدود ۴۱ درصد از کل تولید ناخالص داخلی چین را تشکیل می‌دهند.