گروه بین‌الملل: وزیر امور خارجه آمریکا در مصاحبه‌ای از آزادی پنج زندانی طالبان در ازای آزادی تنها یک سرباز آمریکایی در بند طالبان در افغانستان دفاع کرد. به گزارش «ایسنا» به نقل از خبرگزاری شینهوا، جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا در نخستین اظهارات علنی‌اش در این باره گفت این مساله که یک سرباز آمریکایی را پشت سر جا بگذاریم، توهین‌آمیز و غیرقابل درک است. گروهبان «بو برگدال» که پنج سال اسیر طالبان افغانستان بود، ۳۱ مه سال جاری میلادی در نزدیکی مرز افغانستان و پاکستان در ازای آزادی پنج زندانی طالبان محبوس در زندان گوانتانامو آزاد شد. کری درمورد نگرانی‌ها مبنی بر اینکه این پنج زندانی دوباره تهدیدی برای آمریکا محسوب می‌شوند، گفت:«به شما نمی‌گویم که آنها توانایی بازگشت و شرکت در اقدامات تروریستی را ندارند، اما ممکن است در همین راه نیز کشته شوند، فکر نمی‌کنم کسی درباره توانایی آمریکا برای حفاظت از شهروندان آمریکایی شکی داشته باشد. این زندانیان سابق به شدت تحت نظارت قرار دارند و همیشه خطر بزرگی برای آمریکا هستند.» وزیر امور خارجه آمریکا از پرداختن به جزئیات این ادعاها که گروهبان برگدال یک فراری بوده و پست خود را ترک کرده است، امتناع کرد و گفت:«زمان و افراد بسیاری برای بررسی آنچه رخ داده و رخ نداده نیاز است.» دولت واشنگتن پس از آنکه باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، این تبادل زندانیان را اعلام کرد، مورد انتقاد قرار گرفته است. برخی قانون‌گذاران، دولت را به این دلیل که ۳۰ روز قبل از آزادی این زندانیان کنگره را درجریان قرار نداده است، به نقض قانون متهم می‌کنند. مقام‌های دولت واشنگتن نیز دلایل مختلفی از جمله وضعیت بد سلامتی گروهبان برگدال و در خطر بودن جان وی را علت این اقدام خود عنوان کرده‌اند.

دولت اوباما تا ۱۰ سال‌ شبکه تروریستی حقانی را تامین مالی کرده است

همزمان، یکی از مقام‌های عالی رتبه اطلاعاتی آمریکا که در جست و جو و نجات گروهبان بو برگدال دست داشت، گفت جزئیات گزارش شده از معاوضه این گروهبان با پنج زندانی طالبان تمام داستان نیست.

به نوشته واشنگتن پست، وی که نخواست نامش فاش شود، گمان می‌کند که مبلغی نقدی تحت عنوان باج به شبکه حقانی پرداخت شده است تا گروهبان‌ برگدال را در ازای پنج زندانی طالبان آزاد کند و گزارش شده که مساله پرداخت باج برای آزادی این گروهبان اواخر دسامبر سال ۲۰۱۳ میلادی بررسی شده است. او گفت: «اعضای شبکه حقانی به آن پنج زندانی گوانتانامو اهمیت نمی‌دادند. افرادی که گروهبان برگدال را گرفته بودند پول می‌خواستند که شخصی این مبلغ را به آنها پرداخت کرده است.» این مساله هنوز تایید نشده اما این مقام ارشد اطلاعاتی نسبت به اینکه آمریکا ممکن است یک شبکه تروریستی را تامین مالی کرده باشد ابراز نگرانی کرد و گفت: «حدس می‌زنم که ما آنها را تا ۱۰ سال آتی تامین مالی کرده‌ایم.»