گروه بین‌الملل: یک روز پس از درگیری‌‌های شهر سامرا، گروه تروریستی داعش، به شهر موصل در استان نینوا حمله کرد و بر این اساس گفته می‌شود که گروه موسوم به دولت اسلامی عراق و شام فصل جدیدی از درگیری‌ها را در این کشور آغاز کرده است. به گزارش «ایسنا» به نقل از شبکه خبری اسکای نیوز عربی، منابع امنیتی عراق اعلام کردند که روز جمعه درگیری‌های شدیدی میان افراد مسلح و نیروهای امنیتی این کشور در شهر موصل واقع در شمال عراق رخ داد. به گفته منابع مذکور، در این درگیری‌ها دست کم چهار تن از افراد پلیس ضد شورش و سه تن از نیروهای ارتش عراق کشته شدند. این درگیری‌ها پس از آن رخ داد که نیروهای ارتش عراق توانستند اقدام گروه «دولت اسلامی عراق و شام» موسوم به داعش را برای یورش به سامرا ناکام بگذارند.

همچنین محمد ابراهیم، عضو کمیته امنیتی و دفاع در شورای استان نینوا اعلام کرد که ارتش عراق موفق شده است ۱۰۵ فرد مسلح را به هلاکت برساند و ۲۰ خودرو زرهی آنها را منهدم کند. همچنین بر اثر انفجار دیگری در جنوب موصل ۱۱ نظامی عراقی کشته شدند. از سوی دیگر، در استان بعقوبه واقع در شمال بغداد نیز چهار تن بر اثر انفجار یک خودرو بمب گذاری شده و چهار تن دیگر نیز در روستایی در شمال بغداد کشته شدند. از دیگر سو «سی‌ان‌ان» نیز گزارش می‌دهد که درگیری بین نیروهای امنیتی عراق و گروه شورشی در یکی از دانشگاه‌های عراق چندین کشته و زخمی به جای گذاشت.

نیروهای پلیس می‌گویند که این شورشیان از دانشجویان این دانشگاه به‌عنوان سپر انسانی استفاده کردند و مانع حمله همه‌جانبه نیروهای عراقی شدند. این در شرایطی است که سخنگوی پلیس بغداد می‌گوید که در این دانشگاه کارمندان و اساتید دانشگاه زندگی می‌کنند و گروه‌های شورشی این افراد را به گروگان گرفته‌اند. این گروه با هدف قرار دادن دانشگاه به وسیله سلاح‌های سنگین توانسته‌اند وارد دانشگاه شوند.

اما به گفته بی‌بی‌سی این پیکارجویان گروگان‌های خود را آزاد کردند. رئیس شورای استان انبار گفت پیکارجویان به ۱۳۰۰ دانشجو اجازه دادند که محوطه دانشگاه را ترک کنند. منابع امنیتی نیز اعلام کردند بیشتر پیکارجوینان توسط نیروهای امنیتی کشته شده‌اند و باقی مانده افراد نیز محل را ترک کرده‌اند. به گفته برخی منابع، این عملیات نیز توسط گروه داعش صورت گرفته است. این پردیس دانشگاهی در نزدیکی بغداد و در رمادی قرار دارد. این گروه از روز جمعه با گسترده کردن حملات خود، زندگی عادی در این کشور را مختل کرده است.

این گروه که از تکفیری‌های تندرو محسوب می‌شوند در سوریه و عراق به فعالیت‌های تروریستی خود ادامه می‌دهند. مالکی، نخست‌وزیر عراق پیش از این به طور تلویحی اعلام کرده بود که این افراد با هدایت ریاض امنیت عراق را به هم ریخته‌اند.