ماهر حجار

وی متولد حلب در سال ۱۹۶۸ بوده و از اعضای پارلمان سوریه است. او در سال ۱۹۸۴ به حزب کمونیست پیوست و در سال ۲۰۰۰ از این حزب جدا شد. برنامه‌های انتخاباتی ماهرحجار رویکرد چپگرایانه دارد. ماهر حجار همچنین درصدد تقویت روابط با جنبش‌های آزادسازی ملی و اجتماعی در جهان است تا یک چارچوب سیاسی را تشکیل دهد که تمامی ملت‌ها برای مقابله با امپریالیسم و صهیونیسم در آن مشارکت داشته باشند.

بشار اسد

رئیس‌جمهور کنونی سوریه که دوره حکمرانی وی پایان یافته است و برای نخستین بار در سال ۲۰۰۰ انتخاب شد و دوره قدرت وی در سال ۲۰۰۷ تمدید شد.

وی متولد دمشق در ۱۱ سپتامبر ۱۹۶۵ است و مدرک چشم‌پزشکی را از دانشگاه دمشق به دست آورده است.

اسد در سال ۱۹۷۹ به حزب عربی سوسیال بعث پیوست و با خانم اسماء الاخرس در سال ۲۰۰۱ ازدواج کرد و از وی دو پسر و یک دختر دارد.

حسان النوری

وی رئیس «طرح ملی اراده و تغییر» و رئیس اجرایی مرکز پژوهش‌های مدیریتی و بازاریابی و عضو سابق پارلمان سوریه (۱۹۹۸ تا ۲۰۰۳) و وزیر مشاور سابق در امور توسعه اداری است. وی همچنین دبیر اتاق صنایع دمشق بوده است.

حسان‌النوری در ۲۹ فوریه ۱۹۶۰ در دمشق متولد شده است و مدرک لیسانس خود را از دانشکده اقتصاد و بازرگانی در دانشگاه دمشق و مدرک دکترا را در مدیریت دولتی و توسعه منابع انسانی از دانشگاه کندی در آمریکا گرفته است.

گروه بین‌الملل: کمیته عالی قضایی انتخابات سوریه اعلام کرد تبلیغات انتخاباتی نامزدهای تصدی پست ریاست جمهوری این کشور از روز قبل قطع شده است و از صبح امروز مردم سوریه برای انتخاب رئیس‌جمهوری به پای صندوق‌های رای می‌روند.

به گزارش ایسنا، کمیته عالی قضایی انتخابات در سوریه اعلام کرد: براساس ماده ۵۸ قانون انتخابات سال ۲۰۱۴ تبلیغات انتخاباتی ۲۴ ساعت قبل از آغاز انتخابات ریاست جمهوری متوقف می‌شود و به این ترتیب تبلیغات انتخاباتی از ساعت ۷ صبح روز دوشنبه متوقف شد.

در همین راستا هشام الشعار، رئیس کمیته عالی قضایی انتخابات اعلام کرد که این کمیته در فعالیت خود استقلال کامل دارد و کاملا به صورت بی‌طرفانه‌ عمل می‌کند و هیچ‌کس در دولت یا نهادهای نظام در امور این کمیته دخالت نکرده است یا اختیارات آن را محدود نمی‌سازد. وی افزود: این کمیته موضعی یکسان در قبال تمام نامزدهای تصدی پست ریاست جمهوری اتخاذ کرده‌ است.

الشعار در دیدارهای جداگانه با سوکورو گومس، رئیس شورای جهانی صلح برزیل و کیم واند سو، رئیس کمیته مرکزی جبهه دموکراتیک آزادسازی ملی و از اعضای پارلمان کره‌شمالی اعلام کرد که این کمیته در آمادگی کامل برای برگزاری انتخابات به سر می‌برد. وی تصریح کرد: دادگاه عالی قانون اساسی بر روند انتخابات نظارت دارد و این کمیته از طریق تماس کمیته‌های فرعی در استا‌ن‌های مختلف این انتخابات را برگزار می‌کند و کمیته‌ها نیز ادای سوگند کرده‌اند تا با شفافیت و بی‌طرفی هر چه تمام‌تر به وظیفه خود عمل کنند.

این مقام سوری تصریح کرد به‌‌رغم آنکه بسیاری از کشورها تلاش کردند تا روند انتخاباتی سوریه را از طریق بستن برخی از سفارتخانه‌ها، به شکست بکشانند اما سوری‌ها در خارج از کشور به‌ویژه در لبنان حضور پرشوری در انتخابات داشتند. در این راستا برخی خبرگزاری‌ها خبر از حضور ۹۰ درصدی سوری‌های مقیم خارج دادند، این در شرایطی است که در حدود ۱۰ کشور مانع برگزاری انتخابات سوریه در داخل کشورهایشان شدند. در داخل سوریه هم کشورهای اتحادیه اروپا و برخی کشورهای عربی از رای‌دادن سوری‌های مقیم، ممانعت به عمل آوردند.

zاین انتخابات در مناطقی برگزار می‌شود که نظام سوریه، کنترل آنها را در دست دارد و از آرامش نسبی برخوردارند.

از سوی دیگر اداره خودمختار کردها در سوریه با برگزاری انتخابات در مناطق تحت کنترل کردها مخالفت کرد. دمشق، چهارشنبه گذشته انتخابات سوریه را در ۴۳ سفارتخانه این کشور در جهان برگزار کرد که ۹۵ درصد از افرادی که ثبت‌نام کرده بودند، در این انتخابات شرکت کردند.

در همین راستا رهبران مرکزی حزب عربی سوسیالیست بعث که از سال ۱۹۶۳ بر سوریه حکمرانی می‌کنند، خواهان انتخاب بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه و دبیر مرکزی این حزب شدند. براساس قانون انتخابات سوریه نامزدهای مخالف مقیم در خارج نمی‌توانند در این انتخابات نامزد شوند؛ زیرا این شرط گذاشته شده است که نامزدها باید ظرف ۱۰ سال گذشته در سوریه سکونت داشته باشند. در همین حال سازمان ملل از برگزاری انتخابات سوریه انتقاد کرده و مدعی شده است که این انتخابات پیامدهای منفی بر هر چشم‌انداز راه حل سیاسی در این کشور می‌گذارد. ستاد ارتش آزاد سوریه که وابسته به ائتلاف مخالفان این کشور است نیز خواهان تحریم انتخابات سوریه شده است.

در همین راستا «بهیه ماردینی»، مشاور اطلاع‌رسانی احمد جربا، رئیس ائتلاف مخالفان سوریه در مصاحبه با خبرگزاری آناتولی ترکیه اعلام کرد که جربا امروز و یک روز قبل از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در سوریه سخنرانی می‌کند.

دمشق در روز چهارشنبه گذشته (۲۸ مه) انتخابات در سفارتخانه خود در تعدادی از کشورهایی که همچنان دارای روابطی با نظام سوریه هستند، برگزار کرد. انتخابات ریاست جمهوری سوریه در سال ۲۰۱۴ اولین انتخاباتی است که بر اساس قانون اساسی تصویب شده در سال ۲۰۱۲ برگزار می‌شود. از آغاز ناآرامی‌ها در سوریه در ۱۵ مارس ۲۰۱۱ که پس از آن به بحران سوریه تبدیل شد، قانون اساسی جدید این کشور در تاریخ ۲۷ فوریه ۲۰۱۲ تصویب شد و از مهم‌ترین تغییراتی که در این قانون اساسی صورت گرفته است لغو ماده ۸ قانون اساسی است که براساس آن ‌باید حزب عربی سوسیال بعث، حزب حاکم در کشور و جامعه باشد و با حذف این ماده دیگر پست ریاست جمهوری در انحصار رهبران مرکزی حزب بعث نبوده است و انتخاب رئیس‌جمهوری در سوریه به شکل انتخاباتی که طرف‌های مختلفی با گرایش‌های گوناگون در آن حضور دارند، برگزار می‌شود. قانون اساسی سوریه همچنین ماده‌ قانونی درخصوص مدت‌ دوره هفت ساله ریاست جمهوری را باقی نگه داشته اما چندین بار در این قانون اساسی تاکید شده است که این رئیس‌جمهور فقط برای یک بار می‌تواند مجددا انتخاب شود و هر نامزد می‌تواند در دو دوره متوالی تصدی پست ریاست جمهوری را بر عهده داشته باشد. پیش‌تر محمد جهاد اللحام، رئیس پارلمان سوریه اعلام کرده بود ۲۴ تن مدارک خود را برای نامزدی در انتخابات ارائه کرده‌اند.

اما دادگاه عالی قانون اساسی تنها کاندیداتوری سه تن از آنها را که «ماهر حجار»، «حسان النوری» و «بشار اسد» بودند، پذیرفت.