گروه بین‌الملل: درپی رشد سرمایه‌گذاری و هزینه مصرف‌کنندگان، اقتصاد آلمان در فصل نخست سال میلادی جاری سریع‌ترین رشد را طی سه سال گذشته ثبت کرد.

به گزارش رویترز، دیروز، جمعه، دفتر آمار فدرال آلمان اعلام کرد بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا در دوره ژانویه تا مارس ۸/۰ درصد رشد کرده است. براساس این گزارش اقتصاد آلمان نسبت به سال گذشته با رشد ۳/۲ درصدی رو به رو شده است.

این در شرایطی است که این رشد منحصرا از تقاضای داخلی ناشی شده است و صادرات که به‌طور سنتی پشتوانه رشد اقتصادی محسوب می‌شود، به‌دلیل ضعف شرکای تجاری آسیب دیده و تاثیر منفی بر رشد داشته است. تقاضای داخلی در فصل نخست ۷/۱ درصد به تولید ناخالص داخلی افزوده، اما صادرات ۹/۰ درصد از رشد اقتصادی کاسته است. همچنین، هزینه خانوارها ۴/۰ درصد به رشد اقتصادی افزوده است. گزارش دفتر آمار فدرال آلمان نشان داد سرمایه‌گذاری در ماشین‌آلات و تجهیزات ۳/۳ درصد رشد کرده که بیشترین میزان طی سه سال و نیم گذشته تاکنون است. سرمایه‌گذاری در ساخت و ساز ۶/۳ درصد رشد کرده است. با این وجود بانک مرکزی آلمان در گزارش ماهانه خود در تاریخ ۱۹ مه اعلام کرد، احتمالا رشد اقتصادی در فصل جاری کند خواهد شد، اما این کندی نباید به عنوان کاهش در سرعت پایه رشد اقتصادی تعبیر شود. این در شرایطی است که اعتماد

کسب و کارها در ماه مه دچار کاهش شده است. دیروز مرکز آیفو گزارش داد شاخص فضای کسب و کار این مرکز از ۲/۱۱۱ واحد در ماه آوریل به ۴/۱۱۰ واحد در ماه مه کاهش یافته است. ۳۸ اقتصاددان شرکت‌کننده در نظرسنجی بلومبرگ کاهش این شاخص به ۹/۱۱۰ واحد را انتظار داشتند. گزارش مرکز آیفو همچنین نشان داد شاخص شرایط فعلی از ۳/۱۱۵ واحد در ماه آوریل به ۸/۱۱۴ واحد در ماه مه کاهش یافته است. شاخص انتظارات نیز به ۲/۱۰۶ واحد یعنی کمترین سطح از ماه اکتبر افت کرده است.