گروه بین‌الملل: کسری تجاری ژاپن در ماه آوریل کاهش یافت، زیرا پس از آنکه اولین افزایش مالیات بر فروش طی ۱۷ سال گذشته موجب افت هزینه مصرف‌کنندگان شد، واردات کمترین رشد را ظرف ۱۶ ماه تجربه کرد. به گزارش بلومبرگ، وزارت دارایی ژاپن دیروز، چهارشنبه، اعلام کرد واردات در ماه آوریل نسبت به سال گذشته ۴/۳ درصد رشد کرده و صادرات با رشد ۱/۵ درصدی رو‌به‌رو شده است. این مساله کسری تجاری را به ۹/۸۰۸ میلیارد ین(۸ میلیارد دلار) رسانده که نسبت به سال گذشته ۸/۷ درصد کاهش یافته است.

کاهش کسری تجاری که در ۲۲ ماه گذشته تداوم داشته است، به شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن، کمک می‌کنند احیای اقتصادی پایداری ایجاد کند و به تنزل قیمت‌ها پایان دهد. با این وجود، حتی با کاهش ۱۷ درصدی ین در برابر دلار از زمان نخست‌وزیری آبه، صادرات رشد محدودی داشته است.

این در شرایطی است که هاروهیکو کورودا، رئیس بانک مرکزی ژاپن، در سخنرانی هفته پیش خود گفت با بهبود دیگر اقتصادها و ازمیان رفتن تاثیر عوامل موقتی مانند زمستان سخت در آمریکا، صادرات به آرامی رشد خواهد کرد. از سوی دیگر، همان‌گونه که انتظار می‌رفت بانک مرکزی ژاپن در نشست دیروز خود تغییری در سیاست‌های پولی خود ایجاد نکرد. کورودا ابراز خوش‌بینی کرد که ژاپن به هدف تورمی ۲ درصدی بانک مرکزی دست خواهد یافت. او گفت بانک مرکزی ژاپن تا رسیدن به این هدف تورمی سیاست‌های فعلی خود را ادامه خواهد داد.