گروه بین‌الملل: دولت ترکیه به منظور ادای احترام نسبت به قربانیان حادثه انفجار و آتش‌سوزی یک معدن زغال سنگ در این کشور سه روز عزای ملی اعلام کرده است. به گزارش بی‌بی‌سی، دیروز چهارشنبه، ٢٤ اردیبهشت (١٤ مه)، منابع دولتی ترکیه اعلام کرده‌اند که در اثر انفجار و آتش سوزی در یک معدن زغال سنگ در شهر سوما، واقع در استان مانیسا در غرب این کشور دست‌کم دویست تن از کارگران جان خود را از دست داده‌اند.

به همین مناسبت، رجب طیب اردوغان، نخست وزیر، سفر خود به آلبانی را لغو کرد و گفته است از محل حادثه دیدن خواهد کرد.

به گفته مقامات ترکیه، مرگ اکثر قربانیان این حادثه در اثر مسمومیت با گاز مونوکسید کربن و آتش سوزی بوده است. براساس تحقیقات اولیه، عامل این حادثه انفجار یک دستگاه برقی در حدود دو کیلومتری زیر زمین بوده که باعث قطع برق و از کار افتادن دستگاه تهویه شد. آتش سوزی ناشی از انفجار معدن هنوز کاملا خاموش نشده و همراه با قطع برق عملیات نجات کسانی را که هنوز در داخل معدن گرفتار هستند با دشواری مواجه کرده است.

وزیر انرژی ترکیه گفته است که معمولا در هر زمان، بیش از هفتصد و هشتاد کارگر در این معدن مشغول به کار بودند و ممکن است هنوز چند صد تن در دو کیلومتری زیر زمین گرفتار باشند. حادثه در زمان تغییر شیفت کاری در معدن روی داد و هنوز آمار دقیق کسانی که ممکن است در معدن باقی مانده باشند در دست نیست.

علاوه بر آتش‌سوزی، از کار افتادن دستگاه‌های آسانسور، مانع از دسترسی سریع به این دسته از کارگران شده است.

با وجود دشواری در عملیات نجات، وزیر انرژی ترکیه ابراز امیدواری کرده است که بتوان تعداد بیشتری از کسانی را که زیر زمین مانده‌اند نجات داد. هر چند با گذشت زمان، این امید کمرنگ‌تر می‌شود. به گزارش خبرنگاران، خویشاوندان و بستگان کارگران این معدن در اطراف محل حادثه گردآمده‌اند و با نگرانی، عملیات نجات را دنبال می‌کنند. با خارج شدن هر کدام از معدنچیان، حاضران در محل برای لحظه‌ای ابراز شادمانی می‌کنند. این معدن متعلق به بخش خصوصی است و با انتشار اخبار جدید از عمق فاجعه، اظهار نظرهایی در انتقاد از بدی شرایط معادن در رسانه‌های خبری و شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شود.

چهار سال پیش، انفجار در معدن دیگری در ترکیه سی قربانی برجای گذاشت و در سال ١٩٩٢، حادثه مشابهی در همان شهر به کشته شدن بیش از دویست و پنجاه معدنچی منجر شد.

در پی انتشار اخبار حادثه اخیر، یکی از نمایندگان مخالف دولت در پارلمان ترکیه دولت اردوغان را متهم کرد که طرح پیشنهادی مجلس برای تحقیق در مورد حوادث در معادن ترکیه را رد کرده است.