گروه بین‌الملل: رسانه‌های روسی مدعی شده‌اند کنترل بسیاری از مناطق استان‌های دونتسک و لوهانسک در شرق و جنوب اوکراین به دست شبه نظامیان جدایی طلب افتاده است. به گزارش «ایرنا»، روزنامه اینترنتی «پیارگازتا»، نوشت گرچه دولت اوکراین و مقام‌های این کشور بارها از موفقیت عملیات نظامی و ضد تروریستی در شهرهای جنوب و شرق اوکراین خبر داده‌اند، اما یکی از فرماند‌هان شبه‌نظامیان مخالف دولت اوکراین گفته است کنترل اکثر مناطق استان‌های دونتسک و لوهانسک از جمله شهرهای اسلاویانسک و کراماتورسک در دست شبه‌نظامیان و گروه‌های دفاع مردمی قرار دارد.

این در شرایطی است که در شهر اودسا نیز صدها تن از معترضان حامی روسیه به ساختمان‌های پلیس حمله کردند و نیروهای امنیتی ۶۷ تن از بازداشت شدگان را پس از درگیری‌های خشونت‌بار این شهر آزاد کردند.

یاتسنیوک، نخست‌وزیر اوکراین در این‌باره گفت:«ناکامی پلیس در برقراری امنیت بررسی خواهد شد و دادستان‌ها موظف هستند تا عوامل و سازمان‌دهندگان ناآرامی‌ها را بیابند.» اوایل ظهر یکشنبه گروهی متشکل از چند صد تن از مردم به سمت ایستگاه پلیس حرکت کردند تا خواستار آزادی فعالان زندانی شوند. آنها با حمله به دوربین‌های امنیتی و خرد کردن شیشه‌ها توانستند وارد محوطه اولیه شوند.

پلیس نیز پس از این حادثه تسلیم درخواست معترضان شد و زندانیان را آزاد کرد. این تحولات در شرایطی روی می‌دهد که به گفته شاهدان و کارشناسان، ده‌ها هواپیمای روسی از جمله بمب‌افکن‌های استراتژیک و جنگنده‌ها برفراز شبه جزیره کریمه دیده شده‌اند. رسانه‌های روس گزارش داده‌اند که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، قرار است روز جمعه از شبه‌جزیره کریمه دیدن کند و سفر وی با هدف نظارت و رژه نظامی خواهد بود. این رژه در واقع جشنی به مناسبت پیروزی روسیه بر آلمان نازی در جنگ جهانی دوم است.

از سوی دیگر، با وخیم‌تر شدن شرایط اوکراین و احتمال درگرفتن جنگ داخلی در این کشور وزیر امور خارجه آلمان خواستار برگزاری دومین کنفرانس ژنو درباره حل بحران اوکراین شد. وزیر امور خارجه آلمان گفت:«من بر این باورم که مذاکرات دومی هم باید در ژنو در خصوص بحران و ناآرامی‌های اوکراین برگزار شود تا به این طریق ما بتوانیم این بحران رو به رشد را از میان برداریم.» همزمان دیدیر برکهالتر، رئیس سازمان امنیت و همکاری اروپا، قرار است برای بررسی اوضاع و تحولات در اوکراین روز چهارشنبه به مسکو برود. کرملین در بیانیه‌ای اعلام کرد رئیس این سازمان قرار است هفتم مه سال ۲۰۱۴ به مسکو سفر کند.

در رویدادی دیگر مربوط به اوکراین سوئیس ۱۹۳ میلیون دلار از دارایی‌های یانوکوویچ و نزدیکانش را بلوکه کرد. دولت سوئیس دستور داد تا دارایی‌های ۲۰ شهروند اوکراینی از جمله ویکتور یانوکوویچ، رئیس‌جمهوری فراری اوکراین و پسرش الکساندر بلوکه شود.