گروه بین‌الملل- قیمت مصرف‌کننده حوزه یورو در ماه آوریل کندتر از پیش‌بینی اقتصاددانان رشد کرد. این مساله بانک مرکزی اروپا را تحت فشار قرار می‌دهد تا برای جلوگیری از خطر تنزل قیمت‌ها گام‌های جدیدی بردارد. به گزارش بلومبرگ، دفتر آمار اتحادیه اروپا موسوم به یورواستت اعلام کرد نرخ تورم سالانه از ۵/۰ درصد در ماه مارس به ۷/۰ درصد در ماه آوریل افزایش یافته است. این در شرایطی است که ۳۷ اقتصاددان شرکت‌کننده در نظرسنجی بلومبرگ تورم ۸/۰ درصدی را پیش‌بینی کرده بودند.

آمار تورم شرایط دشواری برای ماریو دراگی، رئیس بانک مرکزی اروپا، به وجود آورده است. زیرا او باید تصمیم بگیرد سیاست‌هایی را از نرخ بهره منفی گرفته تا خرید اوراق قرضه اتخاذ کند. او هفته گذشته در آمستردام گفت درصورتی که چشم‌انداز تورم وخیم‌تر شود، بانک مرکزی اروپا خرید دارایی‌ها را آغاز خواهد کرد.

هاوارد آرچر، اقتصاددان مرکز آ‌ی‌اچ‌اس، می‌گوید: «نرخ تورم ۷/۰ درصدی چندان زیاد نیست. اما ممکن است نگرانی‌ها درمورد تنزل قیمت‌ها را اندکی کاهش دهد. بانک مرکزی اروپا خطر تنزل قیمت‌ها را جدی نمی‌داند، اما آنچه موجب نگرانی این بانک شده است پایین ماندن تورم برای مدت طولانی زیر یک درصد است.»

آمار یورواستت نشان داد قیمت انرژی پس از کاهش ۱/۲ درصدی در ماه مارس، در ماه آوریل ۲/۱ درصد افت کرده است. همچنین قیمت مواد غذایی و تنباکو پس از رشد

یک درصدی در ماه مارس، در ماه آوریل ۷/۰ درصد افزایش یافته است. هزینه خدمات نیز با افزایش ۶/۱ درصدی رو به رو شده است. گزارش یورواستت همچنین نشان داد تورم بدون درنظر گرفتن قیمت مواد غذایی و سوخت، یک درصد رشد کرده است.