روز انتخاب در عراق

گروه بین‌الملل- انتخابات پارلمانی عراق در داخل این کشور صبح روز گذشته برگزار شد و تا شامگاه ادامه یافت. به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری اسکای نیوز عربی، در این انتخابات که از ساعت هفت صبح به وقت عراق آغاز شد و تا تا شامگاه ادامه داشت، بالغ بر ۹ هزار نامزد برای کسب بیش از ۳۲۸ کرسی پارلمان عراق با یکدیگر رقابت کردند.

بر اساس آمار وزارت کشور عراق از جمعیت ۳۵ میلیونی این کشور بالغ بر ۲۱ میلیون نفر حق رای داشتند. تا لحظه تنظیم این خبر از میزان مشارکت مردم این کشور اما خبری منتشر نشد.

نخست‌وزیر عراق، نخست‌وزیر منطقه کردستان و رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق جزو نخستین نفراتی بودند که در اولین دقایق آغاز رای ‌گیری با حضور در حوزه‌های رای‌گیری آرای خود را به صندوق‌ها انداختند.

شبکه خبری سومریه نیوز دیروز اعلام کرد: نوری مالکی، نخست‌وزیر عراق صبح امروز (چهارشنبه) با حضور در یکی از مراکز رای‌گیری در هتل الرشید در مرکز بغداد رای خود را به صندوق انداخت. وی پس از انداختن رای خود به صندوق، اعلام کرد: انتخابات پارلمانی که برگزار می‌شود در حقیقت آنچه را که ما خواهان آن هستیم محقق خواهد کرد و تروریسم بر این مساله امید دارد که دولت در برگزاری انتخابات پیروز نشود.

این در شرایطی است که انتخابات پارلمانی عراق در میان تدابیر شدید امنیتی برگزار شد. به رغم تدابیر شدید امنیتی خبرگزاری اسکای‌نیوز عربی اعلام کرد که در یک منطقه اخذ رای در کرکوک دو زن کشته شدند. همچنین در سایر مناطق نیز گفته می‌شود ۸ تن کشته و ۲۰ تن زخمی شدند.

نیروهای تروریستی گروه داعش پیش از انتخابات در چندین گردهمایی انتخاباتی، به‌ویژه در مناطق شیعه نشین اقدام به بمب‌گذاری کرده بود.

با این وجود مالکی تاکید کرد برخی از نامزدها تلاش می‌کنند تا با هدف تقلب در انتخابات در روند رای‌گیری اخلال ایجاد کنند. وی گفت: اطمینان دارم در این انتخابات پیروز می‌شوم اما نمی‌دانم با چه درصدی از آرا. پیروزی ما حتمی است. نوری مالکی همچنین اعلام کرد که مشکل شهر فلوجه و ناآرامی‌ها در این شهر در آینده نزدیک براساس دو محور سیاسی و نظامی حل خواهد شد. نیچروان بارزانی، رئیس منطقه کردستان عراق نیز با حضور در یکی از مراکز رای‌گیری در استان اربیل و انداختن رای خود در صندوق شهروندان منطقه کردستان را به مشارکت فعال در انتخابات پارلمانی فرا خواند و پیش‌بینی کرد که نقشه سیاسی عراق تغییر کند. بارزانی گفت: انتخابات پارلمانی که امروز شاهد آن هستیم در حقیقت پیروزی عموم مردم عراق و منطقه کردستان به شمار می‌رود.

نیچروان بارزانی اولین مسوول در منطقه کردستان عراق است که رای خود را در صندوق انداخت. رای‌گیری در منطقه کردستان عراق صبح روز گذشته و در میان تدابیر امنیتی شدید و استقبال گسترده رای‌دهندگان آغاز شد. کردهای عراق همواره یکی از متحدان مالکی به حساب می‌آمدند که این اواخر به‌دلیل درگیری‌های اقلیم کردستان با بغداد بر سر تسویه حساب‌های نفتی منطقه کردستان عراق به مشکل برخورده‌اند. برخی اذعان دارند که اتحاد مجدد این دو طیف به شدت سخت شده است.

عمار الحکیم، رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق و مقتدی صدر، رهبر جریان صدر اما صبح روز گذشته آرای خود را به صندوق انداختند. انتخابات پارلمانی عراق یکی از مهم‌ترین وقایع این کشور به شمار می‌رود. روزهای یکشنبه و دوشنبه نیز انتخابات پارلمانی در خارج از مرزهای عراق و در ۱۹ کشور جهان از جمله ایران برگزار شد و به گفته کمیساریای عالی انتخابات عراق با استقبال گسترده مردم رو‌به‌رو شد.

علاوه‌بر این عملیات جمع‌آوری آرا از نیروهای ویژه و امنیتی و همچنین بیماران، زندانیان، کادر زندان‌ها و بیمارستان‌ها روز دوشنبه همزمان با انتخابات پارلمانی در خارج از عراق صورت گرفت. پیش‌بینی می‌شود که نوری مالکی، ‌نخست‌وزیر عراق که ریاست ائتلاف دولت قانون را برعهده دارد برای سومین بار در انتخابات پیروز شود.

علاوه‌بر این دولت عراق تدابیر شدید امنیتی را در اطراف مراکز و حوزه‌های رای‌گیری در استان‌های مختلف عراق به‌ویژه بغداد اتخاذ کرده بود. در بغداد قوانین منع آمد و شد از عصر سه‌شنبه اجرایی شد و تمامی ورودی‌ها و خروجی‌های این شهر بسته شد.