گروه بین‌الملل- جدیدترین آمار از نتایج انتخابات ریاست جمهوری افغانستان نشان می‌دهد که به احتمال زیاد «عبدالله عبدالله» و «اشرف غنی» به دور دوم انتخابات راه یافته‌اند. به گزارش رویترز، کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان روزپنج‌شنبه جدیدترین آمار از شمارش آرای صندوق‌های رای را اعلام کرد که طبق آن نه عبدالله عبدالله، وزیر امور خارجه پیشین افغانستان و نه اشرف غنی، وزیر دارایی پیشین افغانستان نتوانستند اکثریت آرا را به دست آورند.

طبق گزارش رویترز، حدود ۶‌/‌۸۲ درصد آرا از ۳۴ ولایت افغانستان شمارش شده است و نشان می‌دهد که عبدالله عبدالله ۸‌/‌۴۳ درصد آرا و اشرف غنی ۹‌/‌۳۲ درصد آرا را به دست آورده است.

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان با اعلام این نتایج گفت که شمارش آرا همچنان ادامه دارد. رقابت تنگاتنگ این دو رقیب احتمالا در دور دوم انتخابات شدیدتر خواهد شد اما با توجه به پیشتازی چشمگیر عبدالله عبدالله احتمال پیروزی وی در دور دوم قوت گرفته است.

به همین ترتیب زلمی رسول با کسب ۱‌/‌۱۱ درصد، عبد‌ رب‌ الرسول سیاف با ۷ درصد، قطب الدین هلال با ۸‌/‌۲ درصد، محمد شفیق گل آغا شیرزی با ۶‌/‌۱ درصد، محمد داوود سلطانزوی با ۵‌/‌۰ درصد و هدایت امین ارسال با ۲/‌۰ درصد به ترتیب در جایگاه‌های بعدی قرار دارند. محمد یوسف نورستانی، رئیس کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان گفت که این درصد حاصل شمارش بیش از پنج میلیون و هشتصد هزار رای است.

رئیس کمیسیون انتخابات افزود: «شک دارم که در مرحله اول یکی از نامزدان برنده انتخابات باشد.»

نورستانی گفت که تا دو روز دیگر بیش از ۱۷۰۰ محل رای‌گیری تفتیش و ۷۸۹ محل دیگر در سراسر افغانستان بازشماری می‌شوند و انتظار دارند نتایج ابتدایی صد درصد آرا روزشنبه اعلام شود.

وی گفت که تمام مراحل شمارش آرا، زیر نظر ناظران، نمایندگان نامزدان و اعضای جامعه مدنی انجام خواهد شد و کمیسیون از شفافیت در کار خود به رسانه‌ها و مردم افغانستان اطمینان می‌دهد. بر اساس جدول زمانبندی شده انتخابات افغانستان، قرار بود نتایج ابتدایی کل آرای شمرده شده انتخابات ریاست جمهوری افغانستان روزپنج‌شنبه اعلام شود اما ۲ روز به تاخیر افتاد.

سریر احمد برمک، از اعضای این کمیسیون اخیرا به بی‌بی‌سی گفته بود که دلیل تاخیر در اعلام نتایج ابتدایی صددرصد آرای انتخابات شانزدهم فروردین، «ادامه بررسی اسناد انتخاباتی» و تعطیلی روز جمعه است. پیش از این مسوولان در کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان گفته بودند که حدود ۹۰ درصد آرای انتخابات شمرده شده و آماده اعلام به رسانه‌ها است. نتایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری افغانستان تا حالا در سه مرحله اعلام شده است.