گروه بین‌الملل- اعتماد مصرف‌کنندگان ژاپنی به کمترین سطح از اوت سال 2011 تاکنون رسید و دولت ارزیابی اقتصادی خود را برای نخستین‌بار طی 17 ماه گذشته کاهش داد، زیرا افزایش مالیات بر فروش که از آغاز ماه آوریل به اجرا درآمده، قدرت خرید را کاهش داده است.

به گزارش بلومبرگ، دفتر کابینه ژاپن اعلام کرد اعتماد مصرف‌کنندگان در ماه مارس با کاهش یک واحدی نسبت به ماه قبل از آن به ۵/۳۷ واحد رسید. حدود ۹۰ درصد از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی دفتر کابینه معتقدند قیمت‌ها در ۱۲ ماه آینده افزایش خواهد یافت که بیشترین میزان از سال ۲۰۰۴ تاکنون است.
در این نظرسنجی اعتماد درمورد هر پنج مولفه مورد پرسش کاهش یافته به طوری که در این میان تمایل به خرید کالاهای مصرفی بادوام بیشترین افت را کرده و به ۸/۳۰ واحد رسیده است. از سوی دیگر، دولت ژاپن چشم‌انداز اقتصادی در ماه آوریل را کاهش داد که نخستین کاهش از نوامبر سال ۲۰۱۲ تاکنون به شمار می‌رود. علت این تنزل، کاهش ارزیابی از هزینه خانوارها، ساخت و ساز مسکن، واردات و تولیدات صنعتی عنوان شد. این در شرایطی است که مصرف‌کنندگان پیش از افزایش مالیات بر فروش به فروشگاه‌ها هجوم آوردند. بنابراین فروش فروشگاه‌ها در سراسر ژاپن در ماه مارس نسبت به ماه قبل از آن ۴/۲۵ درصد جهش کرد که براساس آمار گردآوری شده توسط بلومبرگ بیشترین افزایش از سال ۱۹۹۱ تاکنون به شمار می‌رود.