گروه بین‌الملل- در شرایطی که کریمه قانون اساسی تازه‌اش را تصویب کرد، اوباما و مرکل خواستار اعمال تحریم‌های جدید علیه مسکو شدند. به گزارش رویترز، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ضمن متهم کردن روسیه به استفاده از منابع انرژی گسترده‌اش برای تحت فشار قرار دادن اوکراین، اعلام کرد که اوباما و مرکل به دنبال افزایش تحریم‌های روسیه به منظور اعمال فشار بیشتر بر این کشور هستند. «جن ساکی»، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا در گفت‌وگوی تلفنی با آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان متوجه نیاز به آمریکا، اتحادیه اروپا و سایر شرکای جهانی شد تا با اعمال تحریم‌های جدید علیه روسیه، فشار بر مسکو را افزایش دهند.

شرکت گازی دولتی روسیه «گاز پروم» در پی‌ درگیری در سال‌های ۲۰۰۶ - ۲۰۰۵ و ۲۰۰۹ - ۲۰۰۸ صادرات گاز به اوکراین را قطع کرد که منجر به کاهش گاز در کشورهای اروپایی شد.

مقامات روسیه اعلام کرده‌اند که قراردادهای گازی این کشور با اوکراین کاملا تجاری است و این کشور مجبور شده است پس از ناکامی دولت کی‌یف در ضرب‌الاجل روز دوشنبه بهای تامین گاز این کشور برای ماه مارس را بپردازد. این اظهارات در شرایطی مطرح می‌شود که رئیس‌جمهوری روسیه خواهان دستیابی به نتیجه مثبت در نخستین دور از مذاکرات بین‌المللی در مورد بحران اوکراین شده است.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه با این حال همچنان به دولت موقت کی‌یف در خصوص انجام هرگونه اشتباه غیرقابل جبران هشدار داد و به طور ضمنی گفت که انتظار دارد، مذاکرات بر این مبنا پیگیری شود که اوکراین به سوی ایجاد دولتی حرکت کند که روابط تجاری و دیپلماتیک با روسیه داشته باشد.

وی تصریح کرد: امیدوارم طرح مشوق وزارت امور خارجه روسیه در مورد وضعیت کنونی اوکراین و تغییر آن به سمتی بهتر نتایجی داشته باشد و با پاسخ مثبت اوکراین مواجه شود. امیدوارم رهبران کنونی اوکراین اقدام به انجام اشتباهی نکنند که بعدا قابل حل نباشد. این در شرایطی است که خبرگزاری آلمان پیش از این گزارش داده بود که پوتین در نامه‌ای به رهبران اوکراین نوشته بود که اگر بدهی گازی خود را به مسکو پرداخت نکنند گاز را به روی آنها قطع خواهد کرد.

در صورت عملی شدن این تهدید عملا ۱۸ کشور اروپایی نیز با بحران انرژی مواجه خواهند شد. کشورهای اروپایی به دنبال خط لوله جایگزین هستند تا میزان وابستگی خود را به روسیه کم کنند. مهم‌ترین خطوط آلترناتیو خط لوله گازی قفقاز جنوبی از جمهوری آذربایجان و واردات گاز از ایران است.

با این شرایط اما از این منطقه خبر می‌رسد که از یکسو ناتو در حال ساخت یک ناوگان جنگی در منطقه است و از سوی دیگر یک ناوشکن آمریکایی مجهز به سیستم دفاع موشکی آگیس، از تنگه‌بسفر عبور کرده و وارد دریای سیاه شده است. به گزارش «ایسنا»، پیش از این وزارت دفاع آمریکا اعلام کرده بود که ماموریت ناوشکن «یو اس اس دانلود کوک»، «حفاظت از هم‌پیمانان ناتو و شرکای دریای سیاه» در پی بحران اوکراین است.

«کلنل استیون وارن»، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد: این اقدام نشانگر تعهد ما به هم‌پیمانانمان برای تقویت امنیت، آمادگی و توانمندی‌ها است، اما منابع نیروی نظامی روسیه بر این باورند که این اقدام بخشی از تقویت سیستماتیک نیروی دریایی است.

یک منبع روسی به نقل از کشتی شناسایی فرانسوی به اسم «دوپوی دولوم» و ناوشکن «دوپلیکس» گفت: آنچه ما می‌بینیم این است که برای نخستین بار از سال ۲۰۰۸ ناتو یک گروه رزمی دریایی در خارج از مرزهای روسیه تشکیل داده است. همچنین کشتی امداد و نجات فرانسوی موسوم به «الیزه» نیز از اواخر ماه گذشته در دریای سیاه حضور داشته است. این منبع همچنین افزود: هدف از این حرکت، تامین حمایت‌های اخلاقی برای رژیم کی‌یف است و همچنین نمایش قدرت برای به زانو درآوردن روسیه.

این کشتی همچنین اطلاعاتی را در خصوص فعالیت‌های نظامی روسیه در کریمه و در مرز اوکراین فراهم می‌کند. این در شرایطی است که برخی خبرگزاری‌ها نیز اعلام کرده‌اند که آمریکا و هم‌پیمانانش مدعی هستند که تصاویری از ماهواره دریافت کرده‌اند که حاکی از تحرکات گسترده نظامی روسیه در پشت مرزهای اوکراین است. با این وجود یکی از مقامات ستاد کل ارتش روسیه این موضوع را جوسازی غربی‌ها علیه روسیه خواند و اصل موضوع را تکذیب کرد. به گزارش راشا تودی ژنرال فیلیپ بریدلاو، فرمانده ارشد نظامی ناتو در امور اروپا پیش‌تر مدعی شده بود که شواهدی مبنی بر حضور ۴۰ هزار سرباز روسی در نزدیکی مرز اوکراین وجود دارد که این شواهد با تصاویر ماهواره‌ای قابل اثبات است. این تصاویر که برخی از آنها به صورت رنگی و برخی سیاه و سفید است، تانک‌های چند منظوره، بالگرد، جت‌های جنگی و یگان نیروهای ویژه روسی را نشان می‌دهد. در این تصاویر مکان و زمان مربوطه نیز درج شده است. این زمان‌ها ۲۲ تا ۲۷ مارس ۲۰۱۴ است.

یک تصویر دیگر که در صفحه اصلی قابل رویت نبود، اما توسط برخی از رسانه‌های غرب مورد استفاده قرار گرفته بود، مربوط به دوم آوریل ۲۰۱۴ است.

یک مقام در نیروهای مسلح روسیه به محض مشاهده این تصاویر، به خبرگزاری نووستی گفت که سربازان مشاهده شده در این تصاویر، سربازان روسی هستند و در جنوب روسیه از آنها عکسبرداری شده است. این منبع افزود: یک مشکل وجود دارد که این تصاویر هشت ماه پیش از تاریخ ذکر شده، گرفته‌ شده‌اند.