گروه بین‌الملل- پارلمان اسپانیا لایحه‌ای را که خواستار برگزاری همه‌پرسی در راستای استقلال کاتالونیا شده بود، رد کرد، اما استاندار کاتالونیا متعهد شده است که برای استقلال این استان تمامی تلاش‌ خود را انجام دهد. به گزارش «ایسنا»، به نقل از خبرگزاری فرانسه، حزب مخالف سوسیالیست و حزب حاکم محافظه کار اسپانیا پس از هفت ساعت مذاکره جبهه واحدی را ایجاد کردند و درخواست کاتالونیا را برای برگزاری همه‌پرسی در راستای استقلال این منطقه رد کردند.

تنها احزاب جدایی‌طلب از کاتالونیا و باسک به نفع این همه‌پرسی رای دادند و یک قانون‌گذار رای ممتنع داد. آرتور ماس، استاندار کاتالونیا متعهد شد تا تمامی مکان‌های قانونی را تخلیه و این همه‌پرسی را برگزار کند.

وی پس از این رای پارلمان در سخنرانی گفت: آنها از رای مردم کاتالونیا می‌ترسند. برخی قصد دارند این رای را به عنوان پایانی برای این مساله نشان دهند اما من به عنوان استاندار کاتالونیا به آنها می‌گویم که این پایان کار نیست. موسسات کاتالونیا در حال جست‌وجوی چارچوب‌های قانونی هستند تا راهی برای ادامه این رای‌گیری پیدا کنند.

این قطعنامه ناکام، همه‌پرسی را برای ۹ نوامبر سال جاری میلادی برنامه‌ریزی کرده بود. مجمع ملی کاتالونیا روز شنبه دستورالعملی را برای استقلال این منطقه ارائه داد. این گروه پرنفوذ از کاتالونیا خواست تا ۲۳ آوریل سال ۲۰۱۵ میلادی رسما استقلال خود از اسپانیا را اعلام کند.

دادگاه قانون اساسی اسپانیا و رهبران سیاسی این کشور این همه‌پرسی پیشنهاد شده را غیرقانونی خواندند و آن را رد کردند و گفتند، تصمیمات در خصوص استقلال تنها در سطح ملی اتخاذ می‌شود.

ماریانو راخوی، نخست وزیر محافظه کار اسپانیا به پارلمان گفت، اسپانیا باید متحد و یکپارچه بماند.

وی افزود: با یکدیگر پیروز خواهیم بود اما جداگانه مغلوب می‌شویم. من نمی‌توانم اسپانیا را بدون کاتالونیا یا کاتالونیا را بدون اروپا تصور کنم.