گروه بین‌الملل- به گفته مقام‌های امنیتی عربستان، بندر بن‌سلطان پس از گذشت دو ماه که در خارج از این کشور برای عمل جراحی به سر می‌برد به عربستان بازخواهد گشت تا پست خود به‌عنوان رئیس دستگاه امنیتی و همچنین مسوول پرونده سوریه را دوباره تحویل بگیرد. به گزارش «ایسنا»، به گفته مقامات عربستانی در طول غیبت بندر بن سلطان، محمد بن نایف، وزیر کشور عربستان مسوولیت پرونده سوریه و آژانس اطلاعاتی این کشور را برعهده داشت.

این سه مقام امنیتی که خواستند نامی از آنها برده نشود، گفتند که بندر در آمریکا تحت مراقبت پزشکی بوده و سپس در مراکش استراحت کرده است.

بندر که به مدت ۲۲ سال سفیر عربستان در آمریکا بود، مسوولیت ویژه‌ای در هدایت امور راهبردی و اطلاعاتی عربستان در منطقه دارد.

به گفته مقامات، ‌وی حتی در زمانی که در مراکش برای استراحت به سر برده است، چند دیدار با مقامات رسمی عربستانی و همچنین ولیعهد ابوظبی انجام داده است.

برخی تحلیلگران معتقد بودند که بندر احتمالا به دلیل نارضایتی آمریکا از موضع عربستان در قبال بحران سوریه و حمایت این کشور از گروه‌های افراطی کنار گذاشته شده است اما یک دیپلمات عربستانی پیشتر به آسوشیتدپرس گفته بود که بندر بدون تایید پادشاه عربستان هیچ تصمیمی نمی‌گیرد.

عربستان اخیرا طی حکمی اعلام کرد که برای شهروندان این کشور که در درگیری‌های خارجی می‌جنگند، یا کسانی که دیگران را به این کار تحریک می‌کنند احکام حبس در نظر گرفته می‌شود.

این کشور همچنین اخوان‌المسلمین،‌ شاخه‌های القاعده در یمن و عراق، حزب‌الله عربستان و جبهه النصره سوریه را در زمره گروه‌های تروریستی قرار داده است.