گروه بین‌الملل- بانک مرکزی چین به یکی از وعده‌های خود مبنی بر اجازه دادن به فعالان بازار برای ایفای نقش بیشتر در اقتصاد و بازار این کشور عمل کرد و محدوده نوسانات روزانه یوآن در برابر دلار را به دو برابر افزایش داد. از امروز، دوشنبه، یوآن می‌تواند به اندازه 2 درصد در دو سوی نرخ مرجع روزانه بانک مرکزی چین معامله شود. پیش‌تر محدوده نوسانات یوآن یک درصد بود.
به گزارش رویترز، تحلیلگران معتقدند این اقدام نشان می‌دهد بانک مرکزی چین با موفقیت معضل سفته‌بازان ارزی را برطرف کرده است و همزمان حاکی از آن است که مقامات اطمینان دارند اقتصاد به اندازه کافی باثبات هست که بتوان اصلاحات بیشتر را اعمال کرد. با توجه به اینکه چین قصد دارد استفاده بین‌المللی از یوآن را رواج دهد، برخی از کارشناسان هشدار می‌دهند که نوسانات بیشتر موجب می‌شود شرکت‌ها در کوتاه‌مدت تمایلی به استفاده از یوآن نداشته باشند.
فو ژینگ، رئیس مبادلات ارزی در بانک استاندارد چارترد در شانگهای، می‌گوید:«این اقدام بانک مرکزی یک گام اساسی به سوی ایجاد مکانیزم‌های نرخ ارز بازارمحور در چین است و از عقب‌نشینی تدریجی این بانک در مداخله در بازار ارز حکایت دارد. اما درصورتی که به‌دلیل اصلاحات ارزش یوآن بی‌ثبات‌تر شود، محدود کردن ریسک‌های ارزی برای شرکت‌ها دشوار خواهد شد.» سخنگوی بانک مرکزی چین در بیانیه‌ای گفت این انعطاف‌پذیری جدید یوآن به بهبود بهره‌وری و افزایش نقش قاطع بازار در تخصیص منابع کمک می‌کند. این اقدام بانک مرکزی چین در شرایطی اعلام شد که آمار اقتصادی نشان می‌دهد احتمالا دستیابی به هدف رشد اقتصادی ۵/۷ درصدی برای لی کچیانگ، نخست‌وزیر چین، دشوار خواهد بود. تولیدات صنعتی ضعیف‌ترین رشد را در دوره ژانویه-فوریه از سال ۲۰۰۹ تاکنون ثبت کرده است و سرمایه‌گذاری بر دارایی‌های ثابت کندترین آهنگ رشد را برای این دوره دو ماهه در ۱۳ سال گذشته داشته است.