گروه بین‌الملل- نخست‌وزیر ترکیه نوجوان ۱۵ ساله‌ای را که بر اثر پیامدهای شلیک گاز اشک‌آور در تظاهرات تابستان پیش درگذشت «تروریست»‌ نامید. برکین الوان ۹ ماه را در اغما گذراند و سرانجام در ماه مارس درگذشت. رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه روز جمعه (۱۴ مارس/ ۲۳ اسفند) در سخنانی در جریان رقابت‌های انتخابات شهرداری‌ها برای نخستین بار نام برکین الوان ۱۵ ساله را در انظار عمومی بر زبان راند و او را «تروریست» نامید. برکین الوان که در ژوئن سال گذشته در تظاهرات اعتراضی استانبول از ناحیه سر مورد اصابت گلوله گاز اشک‌آور قرار گرفته بود روزسه‌شنبه (۱۳ مارس) در بیمارستانی در استانبول درگذشت. او ۹ ماه را در حالت اغما به سر برد.

انتشار خبر درگذشت این نوجوان بار دیگر مردم معترض را در استانبول و آنکارا به خیابان‌ها کشاند و درگیری‌های جدیدی بین پلیس و تظاهرات‌کنندگان به‌وجود آورد. وب‌سایت آلمانی «اشپیگل آنلاین» می‌نویسد، اینک اردوغان به جای نشان دادن همدردی با خانواده برکین و صدها هزار تظاهرکننده‌ای که به سوگواری او به خیابان‌ها آمدند می‌گوید: برکین الوان «عضو یک سازمان تروریستی» بود. خبرها حاکی از آن است که الوان صبح روز ۱۶ ژوئن ۲۰۱۳ وقتی برای خرید نان از خانه بیرون رفته بود هدف اصابت گلوله اشک‌آور قرار گرفت. اما اردوغان می‌گوید: اینکه می‌گویند، او برای خرید نان صبحانه بیرون رفته بود «دروغ ساخته و پرداخته اپوزیسیون» است. او همچنین افزود، الوان صورت خود را با شال پوشانده بود، به همین دلیل پلیس صورتش را ندید و نتوانست سن او را تشخیص دهد.

اردوغان ده‌ها هزار نفری را که در پی درگذشت این نوجوان برای سوگواری و اعتراض پا به خیابان‌ها گذاشتند، متهم کرد و گفت، این افراد «برای خاکسپاری یک کودک به خیابان‌ها نیامدند.» او معترضان را «دشمنان ترکیه» نامید. هواداران اردوغان در طول چند ماه گذشته بارها گفته‌‌اند که برکین در حقیقت تظاهرات‌کننده‌ای آماده ارتکاب خشونت بود. در اینترنت تصاویری از نوجوانی با صورت پوشانده منتشر شده که طرفداران دولت می‌گویند، او همان برکین الوان است.

تکذیب پدر برکین

سامی الوان، پدر برکین الوان این ادعا را تکذیب می‌کند و می‌گوید: پسرش نوجوان آرامی بود که با اعتراضات مربوط به پارک گزی ارتباطی نداشته است. سامی الوان تاکید می‌کند که خانواده‌اش سیاسی نیستند. او دولت اردوغان را متهم کرده که در تمامی ۲۶۹ روزی که پسرش در اغما بوده هرگز هیچ تلاشی برای تماس با خانواده نکرده است.

به گفته او، تنها یک روز پیش از مرگ برکین در روزی که وضعیت جسمانی بیمار به شدت رو به وخامت گذاشت، عبدالله گل، رئیس‌جمهوری ترکیه تماسی تلفنی گرفت و همدردی خود را ابراز کرد. به گفته سامی الوان، بعد از مرگ پسرش عبدالله گل و چند تن از وزرای کابینه همدردی خود را اعلام کردند.

در جریان تظاهرات اعتراضی که به دنبال درگذشت برکین الوان برپا شد یک جوان ۲۲ ساله در استانبول به ضرب گلوله کشته شد. هواداران اردوغان یک سازمان تروریستی افراطی را مسوول مرگ این نوجوان نامیدند.